mode

Achter de schermen

Leestijd: 5 minuten

Nu de lente in het land is en de herfst-wintercollecties getoond zijn op de catwalk, stelde Life Magazine een overzicht samen van de nieuwste mode-exposities zodat u met nog meer inspiratie het nieuwe seizoen in kan gaan.

Door Sybille Wallemacq

Van Antwerpen en Londen tot Calais en Parijs: over heel Europa kiezen prestigieuze mode-instellingen er dit jaar met of zonder bijbedoelingen voor om de kunst van couture te vieren door hulde te brengen aan grote namen als Balenciaga, Margiela en Givenchy. Brussel en Hasselt doen net iets anders door respectievelijk te focussen op huwelijkskledij en Japanse mode-invloeden. Het enige wat u hoeft te doen is een keuze te maken en een treinticket te boeken – en voilà!

 

VIVA BALENCIAGA, VIVA!

2017 is een dubbele verjaardag voor de Spaanse couturier. In 1917, op de zeer jonge leeftijd van 22 jaar, opende Cristobal Balenciaga (1895-1972) zijn eerste boetiek in San Sebastian. In 1937, twintig jaar later, was zijn salon-atelier in Parijs het decor voor het defilé zijn eerste Parijse collectie. Twee data, twee exposities om een bepalend mode-icoon van de twintigste eeuw beter te begrijpen.

In Parijs ontvangt het musée Bourdelle onder toezicht van het Palais Galliera (en haar Spaanse seizoen*) ‘L’oeuvre au noir’. De tentoonstelling die loopt vanaf 8 maart confronteert de bezoeker met de ‘zwarte’ kantjes van de couturier: het folkloristische en traditionele Spanje van zijn kindertijd, de algemeen erkende buitengewone puurheid van zijn techniek en de ascetische strengheid van degene waarover Christian Dior zei: ‘Kleding was zijn religie’. De dag- en avondstukken afkomstig uit de Galliera-stichting en de Archives Balenciaga (er is een Cristobal Balenciaga-museum in Getaria, zijn geboortestad) en de beeldhouwwerken van het musée Bourdelle vormen een prachtig samenspel.

In Londen wordt het accent gelegd op de rol van Cristobal Balenciaga in de geschiedenis: zijn aanpak, techniek, bijdrage aan de haute couture en impact die hij heeft gehad op de mode. Een mode die hij zelf heeft gestuurd. De in het Spaanse Baskenland geboren ontwerper als zoon van een naaister en een visser was bepalend voor de jaren 50 en 60 met zijn vernieuwende silhouetten met vloeiende lijnen en onverwachte volumes. Wat in 1947 begon met de zogenaamde ‘tonneau’-lijn (het tegenovergestelde van de smalle taille bij de ‘New Look’) culmineerde in 1958 met het baby-dollmodel. Naast de revolutie in lijnen, was Balenciaga ook bijzonder door zijn allround aanpak waardoor hij betrokken was van bij het ontwerp tot aan de confectie. Een ware technicus die bewondering en respect verdient. Amen.

Balenciaga, l’œuvre au noir
Tot 16 juli
Musée Bourdelle
Rue Antoine Bourdelle 18 – Parijs

www.bourdelle.paris.fr
www.palaisgalliera.paris.fr

Balenciaga: Shaping Fashion
Van 27 mei tot 18 februari
Victoria & Albert Museum – Londen
www.vam.ac.uk

MARGIELA DE HERMÈS JAREN

Over enkele dagen opent in het MoMu een expositie gewijd aan het werk van Martin Margiela voor de prêt-à-portercollectie voor vrouwen bij het huis Hermès. Na de retrospectieve van 2008 gewijd aan 20 jaar Maison Martin Margiela werpt het Antwerpse museum nu een andere blik op het werk van de man die steevast tegen de stroom in zwemt (of liever zwom, aangezien Margiela zich nu al enkele jaren terug heeft getrokken). Van 1997 tot 2003 blies Martin Margiela Hermès, het ‘grote traditionele Franse huis’, nieuw leven in. Hoewel (bijna) iedereen verrast was door die aanstelling, legde de CEO van het huis uit dat de samenwerking berustte op een ‘gedeelde passie voor de uitmuntendheid van artisanaal werk’. En dat klopt, want achter de schijnbaar deconstructieve aanpak van de Belgische couturier schuilt liefde voor couture, een uitgebreide kennis van stoffen en een diepgaand respect voor techniek. In twaalf collecties komen de gedeelde waarden – comfort, tijdloosheid, authenticiteit – van de twee namen tot uiting in de vorm van pure en elegante lijnen. De hommage van het MoMu aan deze periode van de ontwerper, zijn invloed op het huis Hermès, de wisselwerking met Maison Martin Margiela (nu Maison Margiela onder de artistieke leiding van John Galliano) maar ook het volledige mode-universum van de 21e eeuw is erg ambitieus. Wij kunnen alvast niet wachten…

Margiela Hermes

Margiela, de Hermès Jaren

Van 31 maart tot 27 augustus – MoMu

Nationalestraat 28 – 2000 Antwerpen

www.momu.be

JUST MARRIED – GESCHIEDENIS VAN HET HUWELIJK

De expositie van het Museum voor Kostuum en Kant verkent de geschiedenis van de trouwjurk door de eeuwen heen en biedt zo een perspectief op de maatschappij in haar geheel. Een interessant uitgangspunt, waardoor het aangewezen is uw tijd te nemen voor deze expo die al haar verworvenheden nog eens oplijst. Had u ooit overwogen te trouwen in het groen? Wist u dat trouwjurken enorm kleurrijk waren voor in de 19e eeuw wit de aanvaarde keuze werd? Het is trouwens redelijk moeilijk om bruidsjurken van voor de 18e eeuw te identificeren op het gebied van kleuren: de rijkheid en de kostbaarheid van de stoffen waren toen immers belangrijker. Rond de jaren 1900 leggen drie elementen het monopolie van wit vast. Ten eerste bepaalde de mode van het Directoire een terugkeer naar de Oudheid die verspreid werd door modebladen waarvan er in die periode steeds meer waren. Ten tweede kroonde de religie en meer bepaald het dogma van de onbevlekte ontvangenis wit tot het symbool van maagdelijkheid en van de bourgeoisie die op zoek was naar bestaansrecht en daarbij gebruik (of misbruik) maakte van vestimentaire codes. Ten derde werden stoffen toegankelijker door de technologie en de ontkleurende kwaliteiten van chloorwater en de industrialisering van de textielindustrie (waaronder kant). Geschiedenis, haute couture en prêt-à-porter onthullen zichzelf op deze expositie, die door ons is getest én goedgekeurd.

photo mode

Just Married

Tot 16 april – Museum voor Kostuum en Kant

Violetstraat 12 – 1000 Brussel

www.costumeandlacemuseum.brussels

HUBERT – DE GIVENCHY

In 1952 richtte graaf Hubert Taffin de Givenchy zijn couturehuis op: Givenchy. Aan de hand van zeventig silhouetten stelden de Cité internationale de la mode et de la dentelle van Calais en Hubert Taffin de Givenchy himself een expositie samen die nieuw licht werpt op zijn oeuvre, carrière en inspiratiebronnen. Jacqueline Kennedy, de hertogin van Windsor, de gravin de Borchgrave, de hertogin van Cadaval, de markiezin van Llanzol en vele andere ‘anonieme’ dames hadden de eer stukken te dragen van de man die textiel als passie had. Maar het is vooral de vriendschap van de Franse couturier met Audrey Hepburn die zijn carrière grotendeels kenmerkt. Meerdere vitrines zijn dan ook gewijd aan deze relatie waardoor de actrice haar unieke stijl kon ontwikkelen, zowel op het grote scherm als in haar privéleven.

Hubert de Givenchy

Van 15 juni tot 31 december

Cité de la dentelle et de la mode

Quai du Commerce 135 – Calais

www.cite-dentelle.fr

ACROSS JAPAN

 

Deze expositie wordt georganiseerd in het kader van het Yokoso Festival dat het 25-jarige bestaan van de Japanse tuin in Hasselt viert. De fascinatie voor het land en haar cultuur dateert dus zeker niet van gisteren. Het was in het begin van de jaren 80 dat Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo een nieuwe wending gaven aan de dialoog tussen oosterse en westerse mode met creaties die de westerse visie triggerden. Hoewel Across Japan vooral het accent legt op de mode van de voorbije 35 jaar, biedt de expositie ook een globaal historisch kader met silhouetten van Paul Poiret, Balenciaga, Rudi Gernreich, Hanae Mori, Kenzo Takada, Issey Miyake, Kansai Yamamoto, Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto, Junya Watanabe, Maison Margiela, Ann Demeulemeester en Iris van Herpen.

 

across japan photo

Across Japan

Tot 3 september

ModeMuseum

Gasthuisstraat 11 – 3500 Hasselt

www.modemuseumhasselt.be

 


© Fiftyandme 2024