Overvloed aan clean beauty merken
Tegenwoordig maakt een overvloed aan merken deel uit van de “Clean Beauty”-beweging die pleit voor natuurlijke ingrediënten. Dit beantwoordt aan een reële verwachting van de consument die veel meer aandacht besteedt aan de dingen die hij op zijn huid aanbrengt. En niet zonder reden.
Clean beauty rituelen
Door de jaren heen realiseren we ons dat het verzorgen van je huid steeds belangrijker wordt. Wanneer we jonger zijn, missen we misschien de nodige rituelen: de huid hydrateren, onszelf beschermen tegen de zon, alle make-up verwijderen … Kleine fouten waar we vandaag spijt van hebben. Daarom compenseren we vandaag met een collectie anti-rimpelcrèmes en anti-vlekcrèmes voor de rijpere huid … Het kiezen van de juiste verzorging voor je huid vereist nochtans heel wat kennis en inzicht !
Clean beauty: kiezen voor de natuur
Daarom is clean beauty ook de eerste trend die uitsluitend voor componenten van natuurlijke oorsprong kiest met een nadruk op zuiverheid tijdens de ontwikkeling van het product. De essentie wordt als het ware gemaximaliseerd, maximaal zonder schadelijke stoffen voor onze gezondheid en onze huid. We sluiten sommige synthetische elementen op basis van groene chemie echter niet uit. Vaak zijn die noodzakelijk om bepaalde texturen, densiteit en viscositeit van een verzorgingsproduct te bekomen.
Schone producten
Dan komt de omgevingsfactor. We kunnen onszelf geen puur en ‘schoon’ product noemen als we kost wat kost vervuilen. Daarom wordt tijdens het gehele productieproces rekening gehouden met de impact op de planeet om zo ethisch mogelijk te zijn. En we letten ook op verpakkingen.Omdat vandaag de dag alles bekend wordt en de informatiebronnen talrijk zijn, is het belangrijk dat de merken transparant zijn. Ook dat ze praktijken als greenwashing (dat wil zeggen doen alsof je 100 % ecologisch bent, maar eigenlijk niet ecologisch bent.) uit de weg gaan.
Betrokkenheid met het milieu
Clean Beauty toont eigenlijk zijn betrokkenheid bij het milieu, maar ook voor dieren (met veganistische producten, niet getest op dieren), voor recycling, bio, maar ook voor mensen. We besteden aandacht aan de arbeidsomstandigheden van werknemers en eerlijke handel. Kortom, echte stappen die dingen veranderen … en de wereld. Meer dan een trend, is het ook een manier van consumeren, een levensfilosofie. Gaan we ervoor?