Chanel, synoniem voor ambacht en stijl

Leestijd: 5 minuten

Chanel zou Chanel niet zijn zonder artisanaal vakmanschap. De talloze handwerkateliers die de modewereld decennia geleden telde, dreigen echter één voor één kopje onder te gaan. Maar dan neemt Chanel ze over. De voorzitter van de modepijler van het merk, Bruno Pavlovsky, legt uit waarom.

UNE-Life-Magazine-Web-Bruno-Pavlovskys-Portrait-by-Karl-LagerfeldmdChanel creëert acht collecties per jaar. Dat betekent één om de zes weken. Elk van die collecties moet in recordtijd klaar zijn, waarbij steeds dezelfde kwaliteitscriteria gelden. Ze moeten immers op hetzelfde moment in onze 185 boetieks wereldwijd getoond worden”, vertelt Bruno Pavlovsky, de voorzitter van de afdeling mode van Chanel. Zoals Coco Chanel placht te zeggen: “Mijn jasjes zijn van mooi van binnen en van buiten.” Dat geldt nog steeds, want de handgemaakte details zijn nog exact hetzelfde als vijftig of zeventig jaar geleden. Wel bewerkt Karl Lagerfeld, sinds 1983 het creatieve brein achter het merk, de topstukken regelmatig naar de smaak van het moment. “De meeste leveranciers die door Mademoiselle Chanel zijn gekozen, werken nog steeds met ons”, aldus Pavlovsky. “En wanneer een atelier in moeilijkheden raakt – de markt kan wisselvallig zijn – nemen wij de zaak over om ervoor te zorgen dat het vakmanschap bewaard blijft. We kunnen onze ambachtskunstenaars niet missen. Dan zouden we 2000 of 3000 km moeten afleggen voor een borduursel of een sierband…”

Life-Magazine-Web-Ambiance-ateliers_Lemarié_009

Atelier Lemarié

In 1997 wist Chanel te voorspellen dat de vraag naar artisanale luxe zou toenemen. Daarom brengt het merk deze kleine bedrijfjes die het overneemt sindsdien onder in een onderneming genaamd Paraffection. Sinds 2002 wijdt Karl Lagerfeld jaarlijks een defilé aan deze ambachtkunst. De meest recente editie vond plaats in de ruïnes van een kasteel in Edinburgh dat ooit door Mary Stuart bewoond is geweest. Hierbij werd het tiende artisanale bedrijfje verwelkomd binnen de familie Paraffection: de Schotse tricot- en tweedmakerij Barrie, opgericht in 1870.

Backstage

Backstage

Deze ateliers zijn essentieel voor onze creativiteit. Ook nadat ze door Chanel zijn overgenomen, zijn ze vrij om met andere merken samen te werken. Dat is eigenlijk een extra troef, want zo kunnen ze verschillende creatieve uitdagingen blijven aangaan, waardoor hun erfgoed behouden blijft”, vertelt Bruno Pavlovsky.

Pavlovsky studeerde aan Harvard en werkte eerst bij consultancybedrijf Deloitte. Hij trad 23 jaar geleden aan bij Chanel en klom daar geleidelijk op tot manager. In die rol biedt hij ondersteuning aan de visionaire creativiteit van Karl Lagerfeld. Hun kantoren bevinden zich dicht bij het hoofdkantoor van het merk aan de Rue Cambon in Parijs. “Toen ik bij de onderneming aan de slag ging, telde ze zo’n vijftig winkels. Vandaag zijn dat er drie keer zoveel. Elk jaar openen we wel een stuk of tien nieuwe boetieks.”

Atelier Desrues

Atelier Desrues

Chanel is zeer aanwezig op het wereldwijde web: het merk heeft een blog, een YouTubekanaal, een Twitteraccount en een Facebookpagina met ruim 7 miljoen fans. Maar Chanel verkoopt geen producten online, want het wil de zintuiglijke ervaring in de boetieks behouden.

Bruno Pavlovsky is getrouwd en heeft vier kinderen. “Ik probeer mijn kinderen aan te moedigen om hun passie te volgen. Ik laat ze dromen, dat is goed voor ze. Mijn missie, mijn taak, is dromen scheppen. In dromen geloven en trachten die waar te maken en tegelijk anderen helpen hun dromen te verwezenlijken. Dat is voor mij de roeping van de moderne gentleman.”

Atelier Montex

Atelier Montex

De wijze waarop met creativiteit wordt omgesprongen, is volgens Pavlovsky het element dat het verschil maakt tussen een luxeonderneming en een ander bedrijf. “Creativiteit is geen constante. Ze verandert met het wisselen van de seizoenen”, weet hij. “Onze managers hebben de taak te zorgen voor constante groei, ondanks de pieken en dalen. Gelukkig hebben wij het genie Karl Lagerfeld aan onze zijde, dat maakt de dingen soms wat gemakkelijker…”, voegt hij er met een knipoog aan toe.
www.chanel.com


Desrues
Dit atelier in Plailly kijkt uit op de vallei van de Oise. Het heeft zo’n tweehonderd ambachtskunstenaars in dienst die knopen, kettingen, brandschilderwerk, verguldsels, sieraden en juwelen maken. Georges Desrues ging in 1929 voor zichzelf aan de slag en werkte eerst voor grote namen als Lanvin, Dior en Saint-Laurent. In 1965 kwam hij in contact met Chanel. Hij verkocht zijn onderneming in 1984 aan het merk omdat hij niet wilde dat ze na zijn overlijden (in 1992) zou verdwijnen. Naast Chanel werkt Desrues samen met onder meer Louis Vuitton.

 

Lesage
De archieven van Lesage tellen meer dan 60.000 stalen die 120 jaar geschiedenis tastbaar maken. Albert Lesage, de oprichter, nam het borduurselbedrijf Michonnet over, dat Napoleon III, Worth, Paquin en Vionnet onder zijn klanten telde. Lesage werkte samen met Schiaparelli op basis van schetsen van Jean Cocteau. Voor Vionnet vond hij de schuine snit en de degrade borduursels met kleurverloop uit. Sinds 1947 werkt zijn zoon samen met Dior, Balenciaga, Givenchy en sinds de jaren 1980 ook met Lagerfeld en Calvin Klein. Het atelier ligt en hangt vol met de kristallen, briljanten, lovertjes en zijden draden in duizend-en-één kleuren waarmee verrassende motieven worden gecreëerd.

 

Montex
Dit atelier is in 1939 opgericht en heeft vandaag een dertigtal naaisters in dienst. Tijdens de defilés zijn dat er vijftig. Hun werk begint steeds met een tekening op overtrekpapier. De contouren worden vervolgens doorprikt en voorbereid voordat er stof aan te pas komt. Haakwerk is een van de specialiteiten van het atelier. Naast Chanel, dat het bedrijf in 2011 overnam, werkt Montex ook voor Dior, Valentino, Givenchy, Yves Saint Laurent, Louis Vuitton en Céline.

Lemarié
In 1900 telde Parijs meer dan driehonderd verenmakerijen. Die waren onmisbaar voor de decoratie van hoeden. In 1960 waren het er nog slechts vijftig en vandaag is Lemarié vrijwel de enige. Het bedrijf is in 1880 opgericht. Samenwerking met de grote namen in de mode-industrie maakte ook van Lemarié een bekende naam. Karl Lagerfeld noemt Monsieur Lemarié de “heer der camelia’s”, de iconische bloem van Chanel. Die wordt uitgevoerd in duizend varianten: in tweed, bont, zijde, struisleder, paarlemoer… Chanel heeft er meer dan 50.000 afgenomen. Andere klanten zijn Dior, Lacroix, Givenchy, maar ook Valentino, Dolce & Gabbana en Armani. Alles wordt vervaardigd in de Rue du Faubourg Saint-Denis, in hartje Parijs.

Tekst : Tommaso Palazzi (Foto’s: Benoît Peverelli)
In : Gentleman nr 2 – Herfst / Winter 2013 – 2014


Artikel “Chanel, ambacht ten dienste van stijl” gepubliceerd in www.gentleman.be


© Fiftyandme 2024