brasil

De charme van Braziliaans modernisme

Leestijd: 8 minuten

In Rio de Janeiro beperkt de hotelindustrie zich niet tot ‘fabrieken’ voor toeristen die alleen maar oog hebben voor de dynamiek van de carioca-stranden. Gelukkig maar. Er openen ook steeds meer boetiekhotels de deuren, zoals Chez Georges.

Pierre-Benoit Sepulchre

Rio de Janeiro en bij uitbreiding gans Brazilië kunnen zich verheugen in almaar meer aandacht van de media. Wereldbeker voetbal, Olympische Spelen en recent nog het Défilé Louis Vuitton Croisière 2017: de evenementen volgen elkaar op en belichten de vele facetten van het land en van zijn Cidade Maravilhosa, zoals de Carioca’s hun stad noemen. De unieke ecosystemen en het uitzonderlijk materieel en immaterieel erfgoed maken dat Brazilië een bijzondere vakantiebestemming blijft.

Vandaag zet deze megapool zijn opmars verder, want de voormalige hoofdstad van Brazilië blijft zijn grenzen verleggen. Rio hoeft dan ook niet jaloers te zijn op het noordelijker gelegen Brasilia en op Sao Paulo met zijn duizenden wolkenkrabbers. Het enige probleem is dat de topografie met de beroemde stranden en de bergachtige kustzone niet berekend is op een metropool met meer dan 6 miljoen inwoners…

 inrichting

CHEZ GEORGES HEET U WELKOM

Chez Georges is een van de nieuwkomers in het hotellandschap van de wijk Santa Teresa. U vindt er een service à la carte, waardoor het zich al meteen onderscheidt van de rest. Het etablissement heeft alles van een modern boetiekhotel. Het beschikt bovendien over een conciërgerie en het biedt ook de mogelijkheid om een Braziliaanse chef in te huren die de plaatselijke specialiteiten komt bereiden. Omdat elke reservatie op zich staat, kan het huis ook worden afgehuurd, of worden geprivatiseerd voor privéfeestjes of unieke evenementen. Het hotel beschikt ook over een professionele opnamestudio zodat muzikanten er zich kunnen afzonderen en creatief zijn in een unieke omgeving. Het huis met zwembad ligt aan de rand van het Atlantisch woud en vlakbij de baai van Guanabara. Het uitzicht is dan ook uniek en zeer inspirerend.

U vindt dit luxueus gastenverblijf, waarvan de werken net zijn afgerond, in de heuvels rond Rio de Janeiro, in het hart van de levendige wijk Santa Teresa. Dit was aanvankelijk een eengezinswoning die in de jaren 70 werd gebouwd door architect Wladimir Alves de Souza. Hij is een van de bekendste gangmakers van het Braziliaanse modernisme. Dit geklasseerd gebouw onderging een minutieuze opfrisbeurt die helemaal in de lijn lag van zijn patrimoniaal karakter. Alle houtwerk diende gerestaureerd, net zoals alle zichtbaar beton. Ook de toegang en de kamers op de eerste verdieping dienden heringericht, en het aantal slaapkamers diende uitgebreid. Vandaag is het werk klaar. Het huis heeft nu negen suites, acht badkamers, een muziekstudio en een zwembad.

HULDE AAN EEN TIJDPERK

Het typische seventies karakter van het huis werd gevrijwaard door gebruik te maken van oude materialen. Het marmer en het houtwerk aan de buitenzijde werden gerestaureerd volgens de regels van de kunst en met respect voor de oorspronkelijke aspiraties van architect Wladimir Alves de Souza. De tussenkomst van de binnenhuisarchitect concentreerde zich dan ook voornamelijk op de badkamers en de keuken, maar hij besteedde ook bijzonder veel aandacht aan de uitgekiende verlichting, het meubilair op maat en de keuze van de meubelen.

zwembad

De buffetkasten uit de jaren 50 en 60 werden aangekocht in Gent, Antwerpen, Brussel en Parijs. Zij dragen de handtekening van Nils Jonsson en V.B. Wilkins. Hun houten elementen sluiten heel mooi aan bij de nieuwe plankenvloer en het gerestaureerde houtwerk. Een aantal voorwerpen, die Yorick Piette als ‘mobiele kleuren’ kwalificeert, verhogen de levendigheid en trekken de blik aan. De meeste stoelen zijn afkomstig uit het atelier van de Braziliaanse designer Ricardo Fasanello. Hij tekende zijn collectie in de jaren 70, maar de stoelen worden nog altijd gemaakt in het atelier van de designer in Santa Teresa.

PIERRE BIDENT MOLDEVA,

de eigenaar van het huis, vertrouwde de verbouwing toe aan twee jonge en pas afgestudeerde architecten: de Franse Amélie Thouveny, die op dat ogenblik haar Erasmus afwerkte in Rio, en de Belg Yorick Piette. Zij werden belast met het concept en het opvolgen van de werf. De Belgische binnenhuisarchitect concentreerde zich voornamelijk op de interieurwerken en de decoratie.


© Fiftyandme 2024