sea me happy

Mercedes en Noémie van Sea Me Happy: “We zijn familie, zakenpartners, maar ook elkaars beste vriendin”

De collecties van Sea Me Happy, het Belgische modelabel van mama Mercedes Schwithal en dochter Noémie Moereels, weerspiegelen niet alleen positiviteit en kleur, maar ook de kracht van familie.

Leestijd: 6 minuten

Een mooi kenmerk van een modelabel op moeder-dochterbasis is de synergie tussen de generaties. Ondanks het feit dat moeder en dochter vaak vanuit verschillende leeftijdsperspectieven naar mode kijken, blijken hun inzichten vaak verrassend complementair te zijn. Mercedes brengt vaak jarenlange ervaring en een klassevolle verjongende stijl voor de nieuwe generatie 40-50-60-igers, terwijl Noémie een frisse, jeugdige blik biedt op de ontwikkelingen van vandaag. En dan is er natuurlijk het blinde vertrouwen, wat een prachtige basis vormt om een bedrijf te leiden. In tegenstelling tot grote modeconglomeraten kan het label, Sea Me Happy, gerund door mama en dochter, sneller beslissingen nemen en weet het duo precies wat ze van elkaar kunnen verwachten.

sea me happy

De landsgrenzen over

Fifty & Me ontmoet moeder en dochter in Rio de Janeiro. Het designduo komt er hun SS24-collectie shooten. Noémie vertelt over haar fascinatie voor de levendige straten van Rio, waar kinderen samen spelen in plaats van hun tijd te besteden aan schermen, waar de strandcultuur bloeit met kleurrijke parasols en eenvoudige eettentjes, waar mensen van alle leeftijden tonen dat ze blij zijn met hun lichaam en echte body confidence uitstralen, wat ze soms in Europa een beetje mist. In deze stad lijkt de wereld te zijn gestopt met haasten en ademt ze nog steeds de sfeer van een lang vervlogen tijdperk. Noémie bezocht de stad al enkele jaren geleden op reis en vond de stad precies passen bij de sfeer die Sea Me Happy wil uitstralen.

De samenwerking tussen mama en dochter, die dit heeft kunnen verwezenlijken, wordt versterkt door de aanwezigheid van Noémie’s broer Lars Moereels, die als creatief directeur altijd een sleutelrol speelt in de visuele richting van het project. ‘Mijn broer heeft zo’n ander brein dan ik’, vertelt Noémie. ‘De fantasieën voor de shoots die hij al heeft ingebracht zijn een fantastische aanvulling en synergie die we allemaal voelen.’ De sterktes van Mercedes en Noémie liggen ongetwijfeld bij al het andere. Noémie: ‘Ik denk dat jij extra’s te bieden hebt als het gaat om patroontekenen en de taal van de naaisters, wat jij op je beurt weer van jouw moeder, mijn oma, geleerd hebt vroeger. Ik ben misschien iets minder bedreven op dat gebied en richt me meer op marketing en buitenland. We overleggen veel, maar we hebben wel onze eigen expertisegebieden.’

Mercedes: ‘We houden elkaar in balans. We zijn beiden binnenhuisarchitecten van opleiding, maar hebben veel geleerd door vragen te stellen op beurzen en door af en toe op ons gezicht te gaan. Maar dat heeft ons ver gebracht in ons proces.’

sea me happy

Jullie volgden beiden een opleiding tot binnenhuisarchitect. Hoe zijn jullie dan in deze branche terechtgekomen?

Noémie: ‘Bij mijn diploma voelde ik me behoorlijk verloren. Op de dag van mijn afstuderen wist ik nog steeds niet wat ik echt wilde gaan doen op professioneel vlak. Het idee was om wat geld te verdienen en daarmee te reizen. Zo ontstonden de tie-dye T-shirts. Ze werden razend populair: mijn mama en ik brachten nachten door met het tie-dyen van de T-shirts. Hoewel dit fysiek zwaar werken was, hadden we er echt plezier in. Doordat onze tie-dye ontwerpen werden opgenomen door een winkel in het juiste marktsegment ontstond onze enthousiaste Sea Me Happy tribe. Het was tijd om een naam voor ons label te bedenken. We wilden iets vrolijks. Ik werkte toen vaak op boten, wat me inspireerde om avontuur in de naam op te nemen. Vandaar “sea” (zee, avontuur, reizen), “me” (ons persoonlijk verhaal) en “happy”, vanwege de positieve boodschap die we met onze kleding willen overbrengen.’

Mercedes: ‘We begonnen al snel met het ontwerpen van broeken en andere kledingstukken naast de tie-dye T-shirts. We experimenteerden met tie-dye broeken, jurken en kimono’s in dankbare, duurdere stoffen, en dat bleek direct een groot succes. Vooral de kimono’s. Ik bracht ze naar de winkels, keerde terug naar de auto om meer op te halen, en toen ik na tien minuten terugkwam, waren ze al uitverkocht.’

Dat klinkt als een prachtige samenwerking. Zijn jullie, zoals vaak gebeurt tussen moeder en dochter, het soms oneens?

Mercedes: ‘We moeten veel beslissingen samen nemen, elke dag, de hele week door. Over het algemeen gaat dat zeker goed, maar af en toe zijn we het natuurlijk wel eens oneens.’

Noémie: ‘Mijn vader is afwezig geweest in mijn leven en heeft er bewust voor gekozen om naar het buitenland te vertrekken. Mijn moeder heeft daardoor drie rollen op zich genomen: moeder, vader en een professionele partner. Dat kan soms onnatuurlijk aanvoelen. Maar we vinden onze weg wel. En we weten uiteindelijk goed te relativeren dat het uiteindelijk maar kleding is. Onze band staat altijd op de eerste plaats.’

Mercedes: ‘Wie kun je beter vertrouwen dan je eigen bloed? Het is uiteindelijk een privilege om dat samen te kunnen doen.’

Noémie: ‘Mama en ik ontwerpen, en hebben een visie over hoe we samen de volgende collectie willen uitwerken. Ik zie bij andere merken weleens dat ontwerpers het oneens zijn tijdens het designproces. Bij ons hebben we meestal dezelfde mening; het gaat heel natuurlijk. En dan is er inderdaad de vertrouwensfactor. Als je wil groeien en mensen aan je bedrijf wilt toevoegen, is vertrouwen moeilijk te vinden. Wij hebben dat van nature en dat vormt een sterke basis.’

Wat zijn jullie toekomstplannen en ambities voor Sea Me Happy?

Noémie: ‘Onze toekomstplannen zijn tot nu toe organisch ontstaan. We hebben wel dromen, zoals bijvoorbeeld het openen van onze eigen pop-up winkel, omdat we tot nu toe nog geen eigen winkel hebben gehad en we hier toch wel vaak vraag naar krijgen. Eventueel uitbreiden naar Scandinavië, USA, … zijn ook ambities. En zeker ook nog meer in resortboetieks verkocht worden, omdat dit goed past bij de filosofie van ons merk. Maar we moeten de kansen die zich voordoen aanvoelen wanneer ze zich aandienen en intuïtief voelen of het past binnen de timing en visie van dat moment. Het is tenslotte mode, en dat fluctueert continu. We moeten ons blijven heruitvinden en trouw blijven aan onszelf en de waarden van Sea Me Happy. Dan komt het goed.’

sea me happy

En hebben jullie nog persoonlijke doelen?

Mercedes: ‘We hebben hard gewerkt de afgelopen zeven jaar. We moeten nu iets meer op de rem trappen om meer van het leven te genieten. Dat zijn we in de opstartfase een beetje vergeten…’

Noémie: ‘De eerste drie jaar waren echt pittig. We kregen wel positieve feedback van mensen, maar financieel was het een zware periode. We hebben al onze spaarcenten erin gestoken, waardoor we denk ik nog harder zijn gaan werken. Het moest gewoon lukken. Het leven heeft ons geleerd om door te zetten!’

Mercedes: ‘Ik hoop wel dat we nu meer tijd voor elkaar op persoonlijk vlak kunnen vrijmaken. We zien elkaar heel veel, maar spreken weinig over privé. Bijvoorbeeld over het weekend. We proberen daaraan te werken. Noémie is net verloofd, gaat trouwen en is ondertussen aan het verbouwen. Het zal dus een druk jaar worden waarin wat meer ruimte voor privé welkom zal zijn.’

Noémie: ‘Dat is zeker ook mijn wens. We zijn niet alleen familie en zakenpartners, maar ook elkaars beste vriendin. Het zou geweldig zijn om wat vaker samen te zitten, een theetje te drinken en de dingen des levens te bespreken. Het is fantastisch om hard te werken, maar het is nog belangrijker om nu stil te gaan staan bij de inspirerende, leerrijke reis die we tot nu toe al gemaakt hebben. Door elke dag dankbaar naar het werk te gaan met een vol hart, een gezonde drive, om samen te werken met ons tof team en met ontzettend veel zin in de toekomst.’

sea me happy

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Oriane Verstraeten


© Fiftyandme 2024