Jeans is tijdloos en staat jong en oud. Dat is tweelingzussen Alexandra en Ségolène niet ontgaan. Samen richtten ze Façon Jacmin op, een modelabel dat uiterst creatief is met denim.
Door Isabelle Blandiaux
De ene heeft bruin haar, woont in Parijs en studeerde modeontwerpen aan La Cambre, de andere is blond, woont in Brussel en volgde een opleiding als burgerlijk ingenieur. Alexandra en Ségolène Jacmin zijn tweelingzussen die sinds hun prille kindertijd een sterke band hebben, maar tegelijk ook hun verschillen cultiveren en af en toe – letterlijk – wat afstand nemen van elkaar. Alexandra werkte voor de grote Parijse modehuizen, Ségolène maakte carrière als consultant.
Vandaag kruisen hun wegen opnieuw op professioneel vlak met de oprichting van hun eigen modelabel: Façon Jacmin. ‘We hebben nooit echt afgesproken wie wat zou doen, maar we zijn zo complementair dat dat vanzelf gaat’, zegt Ségolène. Alexandra: ‘Toen ik nog aan La Cambre studeerde, zei mijn zus vaak dat ze samen met mij een project wou opstarten. Maar ik wou eerst wat ervaring opdoen.’ Wanneer Alexandra door een herstructurering haar job kwijtraakt bij een modehuis, trekt ze wat tijd uit om het antwoord te zoeken op de vraag: wat wil ik écht? ‘Vroeger snuisterde ik dikwijls rond in tweedehandswinkels op zoek naar vintagekleren. Toen ik op een dag mijn garderobe begon te ordenen, besefte ik dat heel veel stukken van jeans gemaakt waren. Daardoor ging er een lichtje branden.’
Alexandra besloot om zich te focussen op dat bijzondere materiaal, met kleurschakeringen van tere aquatinten tot het diepste inktblauw. ‘Het mooie aan jeans is dat de stof zo duurzaam is, alle trends overleeft en gedragen wordt door iedereen, uit welk milieu dan ook. Jeans verandert ook: in het begin is de stof vrij strak, maar na verloop van tijd wordt die almaar soepeler en bleker.’ Alexandra’s liefde voor denim leverde een stijlvolle collectie op met een uitgepuurde, sobere vormgeving en een geometrische snit die zich aanpast aan ieders figuur.
Sommige stukken zijn heel dik en stevig, andere ultralicht en soepel, maar telkens vertonen ze een schakering van blauwtinten, af en toe gecombineerd met friswit popeline. ‘Ik wou comfortabele stukken maken. Zo integreer ik vouwen in mijn ontwerpen die maken dat je er gemakkelijk in kan bewegen. Daarnaast wou ik mijn ontwerpen een fijne, vrouwelijk en gesofisticeerde look meegeven.’ En daar is Alexandra absoluut in geslaagd met deze collectie die zich in het (middel)hoge gamma positioneert (van 150 tot 280 euro).
In een eerste fase worden de kleren verdeeld via pop-up stores en een mobiele boetiek: een chique vintagetruck ingericht als gezellige winkel die halt houdt op verschillende plaatsen in Brussel en Antwerpen. Ségolène: ‘We hadden zin om ons vrij te kunnen bewegen. Bovendien wilden we de reacties van de klanten zien en ervaringen delen met hen.’
Brussel: Sint-Katelijneplein op vrijdag en zondag, twee keer per maand, en op het Flageyplein op donderdag en vrijdag. Antwerpen: in de buurt van de Nationalestraat. In augustus en september komt er in de Nationalestraat ook een pop-upwinkel. Info: www.faconjacmin.com
Artikel gepubliceerd in Psychologies
www.pychologies.be