RALPH LAUREN, THE GREAT

Leestijd: 3 minuten

Van dassen tot polo’s en decoratie, het is een gigantische stap die Ralph Lauren zonder de minste twijfel heeft genomen. En na 45 jaar bestaan heeft het merk zich ontpopt tot een symbool op wereldvlak. Terugblik op een verhaal dat best een Hollywoodiaanse langspeelfilm verdient.

RalphLauren3 - copie“Ik maak geen kledij, ik maak dromen” Ralph Lauren

Ralph Lipchitz, kind van geïmmigreerde Joden uit Wit-Rusland, ziet in 1939 het levenslicht in de Bronx. De vader van Ralph is huisschilder en het gezin heeft het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Toch ontwikkelt de jongeman al vlug een uitgesproken smaak voor luxe kledij. Hij gaat als puber aan het werk om schandalig dure maatpakken te kunnen kopen. Hij moest al een grootse carrière voor ogen hebben, want hij verandert zijn naam: op 16 jaar wordt hij Ralph Lauren..

Kleine Polo wordt groot

Hij wordt handschoenenverkoper bij Brooks Brothers en creëert voor hen het Polo-label maar algauw besluit hij voor eigen rekening te werken. In 1967 leent hij 50.000 dollar en richt zijn eigen bedrijf voor stropdassen op met de naam Polo Fashions. Ze zijn apart door hun materialen, hun breedte en hun kleurenpalet. Het succes laat niet op zich wachten en ze worden zelfs het onmisbare accessoire voor mannen op zoek naar up-to-date elegantie. Ralph Lauren legt uit: “In die periode drukten mannen hun stempel via hun das. (…) Een mooie das straalde tegelijk kwaliteit, goede smaak en stijl uit.”

ralphlauren - copie

In 1969 zal Polo by Ralph Lauren het allereerste mannenmerk zijn dat een plaatsje krijgt in de New-Yorkse luxe tempel Bloomingdales. Na dit succes beslist Lauren in 1971 om een vrouwenlijn te lanceren om aan zijn vrouw, die kledij met een klein mannelijk tintje wel kon smaken, de ideale garderobete offreren. In datzelfde jaar komt het befaamde logo van de polospeler voor het eerst tevoorschijn op de manchet van hemden.

Maar het merk neemt een totaal andere wending in 1972 met de lancering van de vandaag legendarische polo’s, de blikvanger van het merk en een echt tijdloze must-have.

America’s touch

In 1978 zijn alle ogen van de modewereld gericht op de ontwerper en zijn collectie “Western Wear”, geïnspireerd op de legendarische cowboys. En het  jaar nadien is het de beurt aan de Navajo-indianen om als inspiratiebron te dienen voor de nieuwe collectie “Santa Fé”.

De Ralph Lauren-familie neemt uitbreiding en de collecties evenzeer. Polo ontwikkelt een lijn voor kleine jongens en lanceert zijn eerste parfums die misschien ook uw eerste dates hebben bedwelmd … en die klassiekers zullen worden overal ter wereld. Dan volgt nog een collectie voor kleine meisjes en baby’tjes.

Niets lijkt de couturier-producent nog in de weg te staan: in 1983 lanceert hij een volledige home-collectie, Ralph Lauren Home Collection. Zo wordt hij de eerste modeontwerper die luxueus huislinnen ontwerpt.

RalphLauren3

In 1993 wordt Polo Sport de officiële kleermaker van het volledige zeilteam van de America’s Cup.

In 1992 wordt de indrukwekkende loopbaan van deze man geëerd. Hij krijgt een Lifetime Achievement Award van het CFDA voor zijn volledige carrière en 3 andere bekroningen: Womenswear Designer of the Year, Menswear designer of het Year en Retailer of the year. Een heuse hommage.

Deze enorme machine spuwt miljoenen dollar en staat stilaan symbool voor een heuse levensstijl. Tijdloze elegantie, authenticiteit en originaliteit zijn de kwalificaties van dit meervoudige merk.


© Fiftyandme 2022