foto eletriksche fiets

Elektrische fiets is de toekomst

Leestijd: 3 minuten

Elektrische fietsen veroveren in recordtempo het straatbeeld. Het is al lang niet meer alleen het vervoermiddel van gepensioneerden die moeite hebben om de trappers nog rond te krijgen. De elektrische fiets heeft zoveel voordelen dat ook vitale vijftigers er massaal voor kiezen. En gelijk hebben ze. ‘Het duurt niet lang meer of elk huishouden beschikt over een elektrische fiets.’

Door Janine Meijer

 

Wie heeft het nog niet meegemaakt? Het waait hard en je trapt stevig door. Overtuigd dat je nog een redelijk tempo aanhoudt en daarom best tevreden over jezelf. Tot je plots wordt ingehaald door een fietser die van de wind totaal geen last lijkt te hebben. ‘Hoe kan dat?’, denk je verbaasd. ‘Mijn conditie is duidelijk minder goed dan gedacht.’

Met je conditie is waarschijnlijk niets mis. Je fiets daarentegen kan misschien wel een onderhoudsbeurt gebruiken. Of nog beter: is aan vervanging toe. Grote kans dat diegene die je zo gezwind voorbij stak op een elektrische fiets rijdt.

De afgelopen jaren is de elektrische fiets steeds vaker te zien in ons straatbeeld. Het idee dat de elektrische fiets iets is voor gepensioneerden die nog moeite hebben om vooruit te komen, is allang achterhaald. Ook vitale vijftigers en stedelijke yuppen hebben de vele voordelen van dit vervoermiddel inmiddels ontdekt.

INTERESSE GROEIT

‘In Nederland, waar hij eerder dan in België zijn intrede deed, is de elektrische fiets inmiddels goed voor de helft van het marktaandeel van de totale fietsenmarkt’, weet Mike Smink. Hij is senior marketing manager bij Shimano Benelux. Shimano is de grootste producent van fietsonderdelen en internationaal marktleider wat elektrische aandrijfsystemen van fietsen betreft. ‘Ook in België gaat het snel. De toenemende interesse is opvallend’, zegt Smink.

Geen wonder. De elektrische fiets heeft veel voordelen. ‘In de eerste plaats is het een heel handig vervoermiddel om de files te vermijden’, legt Smink uit. ‘De drukte op de Belgische wegen neemt elk jaar toe. Nog steeds kiezen veel mensen om een relatief korte afstand te overbruggen voor een auto. Terwijl de elektrische fiets een veel snellere en goedkopere oplossing is.’

‘Daarnaast is de elektrische fiets natuurlijk ook beter voor het milieu én gezonder’, gaat Mike Smink verder. ‘Het trappen kost minder fysieke inspanning dan bij een gewone fiets, maar je beweegt veel meer dan wanneer je in de auto zit. Je werkt dus tegelijkertijd aan je conditie. Dankzij de elektrische fiets ben je in geen tijd op je bestemming en kom je er ook nog fris en uitgerust aan.’

De maximum snelheid van een elektrische fiets bedraagt 25 kilometer per uur. Er zijn modellen die 45 kilometer per uur halen, maar in ons land is het verplicht om op deze fietsen een helm te dragen en er een kenteken voor aan te vragen. Ook moeten deze fietsen worden verzekerd.

NIEUWE ONTWIKKELINGEN

foto fiets elektrische
fiets elektrische
foto fiets elektrische
fiets elektrische
foto fiets elektrische
fiets elektrische

De elektrische fiets wordt ook steeds gebruiksvriendelijker. Producenten investeren in betere toepassingen en lichtere modellen. Een elektrische fiets weegt vandaag gemiddeld 25 kg. Dat is al een stuk lichter dan de eerste modellen, maar er zit volgens Mike Smink nog veel marge op. ‘Vooral in de ontwikkeling van een lichtere batterij met een grote actieradius zie ik nog veel toekomstmogelijkheden.’

Een elektrische fiets houdt het vandaag 100 tot 150 km vol. Daarna moet de fiets worden opgeladen. Opvallend is dat steeds meer horecagelegenheden in de fietsenstalling oplaadpunten voorzien. De mogelijkheden om onderweg de elektrische fiets op te laden, worden daarmee groter. Het enige dat je moet meenemen, is een kleine oplader. ‘De elektronica op de elektrische fiets neemt toe’, meent Smink. ‘Je ziet ook dat de elektronica steeds beter op elkaar wordt afgestemd. Je moet dan denken aan een systeem van routebepaling. De elektrische fiets met een ingebouwde gps of een elektrische fiets waarop je handsfree kan bellen. Iets anders is de elektrische fiets die vanzelf gaat remmen als er een obstakel op de weg ligt. Eigenlijk zijn de toekomstmogelijkheden eindeloos. Het duurt niet lang meer of elk huishouden beschikt over een elektrische fiets.’ Ook plooi- en bakfietsen kunnen worden uitgerust met een elektrisch aandrijfsysteem. Dit maakt het voor treinreizigers of mensen die hun auto aan de rand van de stad parkeren mogelijk om ook van de voordelen van een elektrische fiets te profiteren. Zelf vechten met de wind en voorbij gestoken worden, is daarmee voorgoed verleden tijd. De motor, de versnellingen, het remvermogen en het aandrijfsysteem zijn belangrijke onderdelen van de elektrische fiets. Wie overweegt om een elektrische fiets aan te schaffen, doet er goed aan om zich daarover goed te informeren.


© Fiftyandme 2024