sport beter slapen

Welke sport (en op welk tijdstip) zorgt ervoor dat je beter kunt slapen?

Op voorwaarde dat je het met mate beoefent en de juiste discipline kiest, zal sport je kunnen helpen beter te slapen. We hebben het over deze sporten.

Leestijd: 2 minuten

Lange tijd werd sport ‘s avonds gezien als een belemmering om in slaap te vallen. Nu de dagen voor veel werkende vrouwen steeds drukker worden, blijft er alleen ‘s avonds tijd over om te sporten. Welke sport moet ik kiezen (of niet) om beter te slapen? Laten we eens kijken.

Sport, ja, maar met mate

Om te zorgen dat sport een bondgenoot wordt voor een betere slaap, moet er worden voldaan aan verschillende factoren. Met het risico om het tegenovergestelde effect te krijgen. Het wordt daarom sterk afgeraden om vlak voor het slapen te gaan sporten. Het ideaal is om ongeveer 2 tot 3 uur, of meer afhankelijk van je biologische klok, te laten tussen het einde van de sessie en bedtijd. De beste tijd om te sporten aan het eind van de dag is tussen 19.00 en 20.00 uur. Dit geeft je lichaam genoeg tijd om te decompresseren en in slaap te vallen.

Na de training kan een warm bad je lichaamstemperatuur verlagen, en een beetje meditatie kan helpen om het lichaam in de juiste slaapconditie te brengen. Het spreekt vanzelf dat de sportsessie niet mag worden gevolgd door lange perioden voor een scherm, met het risico dat je fysieke inspanningen worden verpest. Maar als je agenda het toelaat, is een sport die overdag wordt beoefend altijd beter.

Welke sport om beter te slapen?

Om je te helpen in slaap vallen, worden duursporten aanbevolen. Bijvoorbeeld zwemmen, fietsen, wandelen na het eten of yoga. De praktijk, die gericht is op ademhalingsoefeningen, is ideaal voor mensen die lijden aan stress of slapeloosheid. Dezelfde voordelen kunnen worden verkregen uit een Pilates-sessie. Het laat de spieren ontspannen en de ademhaling verbeteren. Perfect om te oefenen voor het slapen gaan.

Tenslotte, met de lange avonden die we in de zomer beleven, kun je door een beetje te tuinieren van een rustgevende slaap genieten. Het is van essentieel belang te benadrukken dat sport geen nut heeft zonder regelmaat. Dat wil zeggen, zo’n 30 minuten per dag. Welke sport je ook kiest, ze is altijd te verkiezen boven een avond voor een scherm (computer of televisie).

Sportpraktijken die vermeden moeten worden

Aan de andere kant zullen sommige disciplines beter zijn tijdens de dag. De reden hiervoor is de intensiteit en de mate van opwinding die wordt opgewekt. Dit geldt voor tennis, voetbal en nog meer voor badminton, dat regelmatig in clubs wordt gespeeld na de werkdag. In het algemeen worden alle balsporten voorgeschreven. Bij intensieve sportbeoefening ‘s avonds heeft het lichaam meer tijd nodig om terug te keren naar een rustiger toestand.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.


© Fiftyandme 2022