hormonale yoga oefeningen

5 hormonale yoga oefeningen voor een aangenamere menopauze

Hormonale yoga is een echte verjongingsmethode voor de vrouw in de menopauze. Door een reeks passende oefeningen worden de eierstokken, de schildklier, de hypofyse en de bijnieren gereactiveerd. De beoefening van deze methode zal naar verwachting leiden tot een duidelijke vermindering van de door hormonale veranderingen veroorzaakte symptomen. Ludmila Stalmans, yogatherapeute opgeleid door Dinah Rodrigues, beveelt 5 gerichte oefeningen aan om de energetische vitaliteit van vrouwen van 50 jaar en ouder te verhogen.

Leestijd: 2 minuten

1. Bhastrika – Ademenen als een blaasbalg 

Beschrijving van de oefening:

Zit met rechte rug. Adem in en uit door de neus in een snelle heen en weer gaande beweging met de navel naar voren stekend bij de inademing en dan snel terugtrekkend bij de uitademing. De uitademing moet met nog meer kracht gebeuren dan de inademing. Zorg ervoor dat het bovenste deel van de borstkas stil blijft. De ademhaling moet energiek en sterk zijn, en het geluid van een blaasbalg voortbrengen. Deze pranayama produceert veel energie.

De voordelen? De buik en eierstokken worden gemasseerd.

Variatie: ga met je voeten ongeveer 20 tot 30 cm uit elkaar staan. Doe je armen omhoog en vouw je vingers in elkaar, buig je borst naar de zijkanten, terwijl je bhastrika beoefent. Inademen naar links, uitademen naar rechts, alleen het bovenlichaam beweegt. Vergeet niet de navel terug te bewegen naar de ruggengraat terwijl je uitademt. Doe dit 7 keer en herhaal de oefening beginnend met de inademing aan de rechterkant.

2. De Samba – Hip Swing

Beschrijving van de oefening: 

Sta met licht gebogen knieën, voeten 20-30 cm uit elkaar, vingers ineen achter uw hoofd, zonder spanning. Beweeg je heupen van links naar rechts, waarbij je afwisselend het ene en het andere been buigt. Het bovenlichaam neemt niet deel aan de beweging. Adem in aan de ene kant en uit aan de andere kant in Bhastrika. Herhaal 7 keer aan elke kant.

De voordelen? Deze oefening zorgt voor ontspanning in de bekken.

3. Ardha Matsyendrasana

Beschrijving van de oefening:

Ga op de grond zitten, benen gestrekt, voeten tegen elkaar, tenen naar voren. Buig het linkerbeen en plaats de linkervoet achter de rechterknie. Draai bij de uitademing de romp naar links en sla de rechter elleboog (of hand) om de linkerknie. Doe 7 Bhastrika in de houding. Herhaal aan de andere kant.

De voordelen? Deze oefening masseert de ingewanden, stimuleert de energie van de eierstokken en de wervelkolom.

4. Eerste golf van schoonheid

Beschrijving van de oefening:

Ga op je rug liggen en buig je benen over je borst. Plaats je handen onder je knieën en druk je benen naar je buik. Voel je taille tegen de vloer. Zonder de benen te bewegen, doe 7 bhastrikas en verplaats de energie naar je gezicht en haar om ze te voeden. Ontspan je gezicht en hoofdhuid.

De voordelen? Deze oefening corrigeert de lordose en activeert de bijnieren. De door Bhastrika geactiveerde energie wordt naar het haar en de gezichtshuid gestuurd om ze te voeden. Deze oefening maakt deel uit van de “5 golven van schoonheid” serie die in hormonale yoga wordt gebruikt.

Lees ook
Menopauzeconsulente Leen: “Vrouwen in de overgang krijgen vaak onterecht de diagnose depressie” >

5. Energiestroom (vereenvoudigde versie)

Beschrijving van de oefening:

Adem in en houd de adem vast, trek de spieren van het perineum samen, richt je aandacht op de bruggen die geactiveerd moeten worden (eierstokken, schildklier, hypofyse, gezicht…). Terwijl je uitademt, stelt je je voor dat een golf van energie op het gekozen punt afkomt, alsof je naar deze zone kijkt.

De voordelen? De circulatie maakt het mogelijk de energie naar verschillende zones van het lichaam te leiden, het samentrekken van de spieren van het perineum werkt sterk in op de energiestroom en stimuleert de pranische energie aan de basis van de wervelkolom. De buikorganen en zelfs de hersenen profiteren van deze stimulatie.

Voor meer informatie over de workshops kan je terecht op hvita.be

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld ©  Shutterstock


© Fiftyandme 2021