LAST VAN OPVLIEGERS? ER ZIJN OPLOSSINGEN

Leestijd: 2 minuten

Opvliegers zijn een typisch fenomeen tijdens de menopauze. Niet elke vrouw heeft er last van, maar als dat wel zo is, kunnen ze een helse periode inluiden!

shutterstock_181678220

Overdadig zweten ’s nachts, een “flush” of het gevoel te stikken, rood aanlopen, vochtige handen en voeten. Het gaat maar door… Maar hoe ga je op een zo natuurlijk mogelijke wijze om met die vervelende opvliegers?

Opvliegers tijdens de menopauze zijn een natuurlijk verschijnsel. Ze manifesteren zich door een intens warmtegevoel in het aangezicht en het bovenlichaam. Ze zijn zeer vervelend en kunnen op elk ogenblik van de dag of de nacht opduiken en brengen zo het leven van heel wat vrouwen in de war. Door de hormonale tekorten aan te vullen die gelinkt zijn aan de menopauze kunnen heel wat klachten worden opgevangen. Dit is evenwel slechts voorbehouden aan vrouwen met ernstige symptomen.

Juiste reflexen zijn belangrijk

shutterstock_250706248

Om opvliegers te verminderen en te voorkomen, is het belangrijk om een aantal juiste reflexen te activeren:

  • Kies voor een evenwichtig voedingspatroon dat rijk is aan groenten en fruit
  • Matig uw verbruik van koffie, kruiden en alcohol die de lichaamswarmte verhogen
  • Draag kledij van natuurlijke vezels (hennep, wol, katoen, linnen…) en de huid laat ademen
  • Drink zo vaak mogelijk fris water want dit helpt uw lichaam om zijn temperatuur vast te houden
  • Beweeg en ontspan u: stress en gebrek aan fysieke activiteit kunnen opvliegers triggeren
  • Neem een douche zodra de symptomen opduiken of gebruik een verstuiver met fris water 

Natuurlijke oplossingen

shutterstock_65140447

Vrouwen die niet in aanmerking komen voor hormonale suppletietherapie – omdat ze dit niet wensen of dit hen verboden wordt – nemen vaak hun toevlucht tot planten, vooral dan degene die fyto-oestrogenen bevatten. Isoflavonen zijn een plantaardig oestrogeen dat je onder meer aantreft in groenten (soja, bonen, erwten, boontjes…) en lignanen (lijnzaad, sesam, hop, cimicifuga…), maar het kan ook eenvoudiger en beter gedoseerd via een voedingssupplement. Het gebruik bij vrouwen met een voorgeschiedenis van borst- en baarmoederkanker wordt afgeraden. Het is moeilijk om hun efficiëntie te meten, want de kwaliteit en de dosering zijn zeer variabel van de ene specialiteit tot de andere. Andere planten, zoals salie en bepaalde etherische oliën hebben ook hun efficiëntie bewezen. Ook bepaalde pollenextracten verhogen het welzijn tijdens de menopauze. Zij verminderen het aantal opvliegers en hebben het voordeel dat zij geen fyto-oestrogenetische bijwerkingen hebben. Zij kunnen door elke vrouw in alle veiligheid worden genomen.

Laat u bij de keuze van uw voedingssupplement altijd adviseren door uw arts of apotheker. Pas op met producten die verkocht worden via het internet!



© Fiftyandme 2021