coregasm

Coregasm: sporten kan bij sommige vrouwen een orgasme uitlokken

Er zijn veel voordelen aan sport voor het behoud van een goede gezondheid. Het kan bij sommige vrouwen zelfs een spontaan orgasme opwekken! Een coregasm.

Leestijd: 2 minuten

Voor veel vrouwen is sport nog steeds synoniem met sleur en pijn, maar dit cliché kan wel eens aan diggelen worden geslagen als je weet dat bepaalde sporten een orgasme kunnen uitlokken. Een fenomeen dat bekend staat als coregasm.

Coregasm, maar wat is het?

De aanwezigheid van coregasm in seksualiteitsstudies dateert van 2012. Met het werk van een Amerikaanse onderzoeker, Dr Debby Herbenick*. Gebaseerd op de Engelse termen core (buikgordel) en orgasme, kan dit verschijnsel worden gedefinieerd als een spontaan orgasme, teweeggebracht door een grote inspanning in de buikstreek en zonder enige seksuele stimulatie. In de wetenschappelijke literatuur wordt ook melding gemaakt van EIO, exercise-induced orgasm.

Een buitengewoon mechanisme, dat zijn volledige complexiteit nog niet heeft prijsgegeven. De gepubliceerde studies hebben echter allemaal één ding gemeen: het orgasme zou worden veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine en dopamine in combinatie met buikspieroefeningen. Een ander punt om te benadrukken is dat sportieve activiteit niet automatisch tot een orgasme leidt. Dit laatste vereist vooral een gespierde bekkenbodem. Volgens de weinige beschikbare cijfers, treft coregasm ongeveer 45 procent van de vrouwelijke atleten, volgens getuigenissen verzameld in een leeftijdsgroep tussen 18 en 63 jaar.

Hoe herken je het?

Logischerwijs zijn de heilzame effecten van het coregasm vergelijkbaar met die van een meer doorgaans orgasme: gevoel van welzijn, betere bloedcirculatie, natuurlijk anxiolytisch effect, pijnstillend effect, beter slapen en een verbeterde bloedcirculatie. Deze voordelen worden aangevuld door de voordelen die het beoefenen van sport met zich meebrengt. Het dubbele effect van coregasm, zo te zeggen.

Sporten om tot een orgasme te komen

In het algemeen komt het door sporten die de bekkenspieren trainen. Een daarvan is deze oefening voor de buikspieren: de kapiteinsstoel. Het is heel simpel om te doen: ga in een stoel zitten met je buikspieren samengetrokken. Je trekt je benen op tot 90 graden om je knieën tegen je borst te brengen. Herhaal in sets van 15. Een andere gemakkelijke en doeltreffende oefening is de omhulseloefening, met het bekken omhoog. Yoga staat ook op de lijst, met zijn verschillende houdingen waarbij je moet balanceren of tillen. Deze omvatten de boot pose, de open zijhoek pose en de bekende guirlande pose.

Notitie: Een onderzoeker en auteur van een boek met gerichte orgasme-zoekende oefeningen, The Coregasm Workout, gepubliceerd door Seal Press

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022