De geur van de zomer

De zomerparfums van nu zijn niet meer simpel en transparant, maar krijgen diepere texturen en elementen met een uitgesproken karakter mee. De nieuwste zomergeuren, en een ontmoeting met de parfumeurs van de grote huizen.

Leestijd: 6 minuten

“Ik wilde uitgaan van het gevoel van water op je huid, onder de douche, en de frisse, krachtige sensatie die dat geeft. Ik wilde dus een dynamisch, vernieuwend parfum, dat fris is maar ook textuur heeft,” vertelt de Britse parfumeur Louise Turner (de vrouw achter onder ander The Scent for Her van Boss, Pop van Stella McCartney, Fahrenheit 32 van Dior en Love van Chloé, nvdr). We ontmoeten haar in IJsland, vlakbij een indrukwekkende waterval. Dit is de zeer symbolische plek die het merk Kenzo gekozen heeft om twee nieuwe parfums te lanceren onder de naam Aqua Kenzo, 20 jaar na de geboorte van Eau de Kenzo. De vrouwelijke versie van deze geur heeft niet de voor de hand liggende water- of marine-noten, maar getuigt van verbeeldingskracht, abstractie en de creativiteit van de ontwerpster.

“Ik heb de geur opgebouwd rond magnolia, een bloemenessence dat anders is dan alle andere, want het is heel groen en fruitig, bijna aromatisch. Ik vind het heerlijk. Het doet me denken aan de hesperide, lelietje-van-Dale achtige geur van de magnolia die bij de buren van mijn ouders stond. Je hoeft maar heel weinig van die geur te gebruiken in een parfum. Bloemige noten zijn mijn passie, daar heb ik heel veel mee gewerkt. De natuur inspireert me enorm. Ik heb laatst geprobeerd een kamperfoeliegeur te creëren die net zo geurt als in de tuin en het is me niet gelukt… Mijn werk draait rond het opnieuw creëren van de natuur, maar ook en vooral om alles net even anders te maken. In dit parfum van Kenzo zorgt essence van mandarijn voor een sappige noot, gecombineerd met een groene, krokante, zurige noot van frambozenblad en zwarte bes. Het bevat ook een kruidig houtelement en wat patchouli, maar dan net even anders dankzij een enzymreactie die de geur stralender en levendiger maakt, minder donker en aards, en die houttonen ruik je door de hele geur heen.”

Individueel en universeel

Een parfumeur probeert voortdurend zijn of haar palet uit te breiden, en zijn of haar persoonlijke emoties en visie te vertalen. Zoals een schilder zijn eigen interpretatie van een portret of een landschap geeft, kan een parfumeur ook universele emoties oproepen. “Een parfumeur werkt op een heel persoonlijke manier, en hoopt anderen te raken,” vervolgt Turner. “Als je probeert een geur te creëren voor iedereen, wordt die saai. Een geur met een signatuur en karakter zal nooit bij iedereen in de smaak vallen, want iedereen reageert anders op de emotionele boodschap die zo’n parfum overbrengt. Maar gelukkig hebben we ook veel gemeen. Een zekere passie en energie; dat is wat ik met deze geur wilde overbrengen.”

Voor Ane Ayo, een jonge Spaanse parfumeur van 32 die samenwerkte met neus Philippe Romano bij de creatie van Aqua Kenzo pour Homme, hebben de frisse noten in de geur met haar cultuur te maken. “Zee- en aquatische noten worden meer in Spanje gebruikt dan in het noorden, en dat heeft voor een groot deel met het klimaat te maken. Ik zelf houd erg van chypre, maar ik heb een voorkeur voor hesperide-, aldehyde- en muskusgeuren, of een tikje ‘schoon linnengoed’. Dat heeft ongetwijfeld met mijn Spaanse afkomst te maken. In mijn werk probeer ik natuurlijk om me daar niet toe te beperken: ik wil beklijvende geuren vol contrasten creëren. Een geur is vaak verslavend als ze herinneringen aan de kindertijd oproept, en vooral aan gerechten van toen. In dit geval komt dat verslavende element van het sandelhout en de muskus, waar je nooit genoeg van kunt krijgen, en van een vleugje hazelnootblad dat er samen met de sesam een romig, zoutig element aan toevoegt. We zijn hier omgekeerd te werk gegaan: we zijn uitgegaan van het verslavende element, via dat vloeiende sandelhout, met accenten van ‘wit hout’ en ‘drijfhout’, en daarna komt het element water pas. De frisheid van water geeft een gevoel van reinheid dat tamelijk universeel is, en dat dus aangenaam en geruststellend is. Het past perfect bij de klassieke structuur van de mannengeuren, de varen- en houtelementen. Vroeger werd er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen mannen- en vrouwengeuren, maar nu begint die grens te vervagen. Net als steeds meer vrouwen, draag ik vaak mannengeuren. En ik vind het heerlijk dat ik voor beide groepen kan werken.”

Waar water en hout elkaar ontmoeten

De wereldwijde bestseller Acqua di Gio van Giorgio Armani was een pionier in de geurwereld, met akkoorden van zee en jodium, citrus en cederhout. De zeer frisse, krachtige en serene aquatische geur met zijn vernieuwende synthetische moleculen werd in 1996 gelanceerd. Tegenwoordig is er ook een houtachtige, meer getextureerde versie: Absolu. De oorspronkelijke maritieme noten zijn behouden, maar werden aangevuld met warmere, meer sensuele accenten. Een ontmoeting tussen water en moderne houtsoorten, die volgens de ontwerper, de beroemde parfumeur Alberto Morallis, plaatsvindt bij ondergaande zon. “Voor het houtelement hebben we een bijzondere kwaliteit patchouli gebruikt die uit Guatemala komt (en niet uit Indonesië zoals meestal het geval is), en die exclusief voor Armani bewerkt is,” verklaart hij. “Meestal worden de patchoulibladeren geoogst en in zakken gestopt, om dan rechtstreeks naar de plaats van extractie en destillatie te worden gebracht. Hier zijn de bladeren geoogst en dan in de zon gelegd om ze te laten drogen voor het destilleren. Dat maakt een groot verschil, want op die manier voorkom je dat de bladeren in de zakken beginnen te gisten. Het maakt het parfum warmer en puurder omdat de bladeren zondoordrenkt zijn.” Nog een element dat de sfeer van valavond aan zee oproept is labdanum, met een warm aroma van amber en aromatische accenten. En een houtnoot die is samengesteld uit high tech synthetische moleculen geeft deze nieuwe geur, die transparant is in het begin maar een diep hart heeft, de nodige kracht.

Zomergeuren zijn dus duidelijk complexer aan het worden. Perrine Vesteghem, medewerkster van Alberto Morillas, ziet in deze trend de invloed van de exclusieve geuren uit de nicheparfumerie. “Naast de colognes die gebruikt worden om te verfrissen, zie ik persoonlijk veel sterk getextureerde geuren. Ik denk dat de nicheparfums de verbruiker veel leren op het gebied van geuren met een uitgesproken persoonlijkheid. De consumenten willen dus ook geuren die lang houden, die een signatuur dragen, die hun persoonlijkheid benadrukken… En de parfumeurs hebben dat begrepen. Uit die benadering is de nieuwe Acqua di Gio ontstaan, met marine- en houtfacetten die zorgen voor warmte, textuur en een eigen identiteit.”

In de schaduw van de vijgenboom

De frisheid van een cologne, gecombineerd met de kracht van een rijk getextureerd parfum, dat wilde Mathilde Bijaoui maken voor het huis Roger & Gallet, en zo ontstond Feuille de Figuier. “We willen weer uitgesproken geuren met een eigen signatuur, waar de gebruiker trouw aan blijft,” zegt ze. “We proberen een geur te vangen die vertrouwd en aangenaam aandoet, zodat je zin hebt die de hele dag door te gebruiken. Of dat nu bloemig, oosters of chypre is… Het kan zelfs een gourmand geur zijn, maar niet alleen maar die. Houtgeuren kunnen ook verslavend zijn. Het gaat meer om de manier waarop je de basisnoot verwerkt. Ik wilde de vijg hier als verslavend gebruiken, maar niet als gourmand.” Om dit ‘eau bienfaisante’ (een weldoende geur die je draagt om lekker te ruiken maar ook om je goed te voelen, en plezier van te ondervinden) te creëren, verdiepte de parfumeur die voor het bedrijf Mane werkt zich in haar jeugdherinneringen. “Mijn ouders wonen al een jaar of twintig in de Provence en als ik even wil herbronnen, ga ik daarheen. Ik houd zoveel van vijgenbomen dat ik er geplant heb bij de geboorte van mijn dochter, als symbolisch gebaar. Deze vrucht staat ook voor zachtheid en vruchtbaarheid. In mijn familie eten we vijgen bij een maaltijd die bijna een ritueel is geworden: we wensen elkaar geluk, en hopen dat het een goed jaar zal worden. De geur van vijgenblad is heel groen, een intens, plantaardig groen, met iets melkachtigs erin. Het is een geur die ik vanaf mijn kindertijd geroken heb en die plezierige associaties bij me oproept. Ze doet me denken aan de wind die door de bladeren waait. Als de boom de hele dag opgewarmd is in de zon, geeft hij ’s avonds veel geur af. Je ruikt die zonder de boom zelfs aan te raken. Ik vind de kracht van de natuur zo ongelooflijk. En omdat er geen essence van vijgenblad bestaat, heb ik geprobeerd die op mijn eigen manier op te roepen, me baserend op mijn emoties.”

Mathilde Bijaoui ziet haar interpretatie van een wandeling in het Zuiden in de schaduw van de vijgenbomen “als een ontspannende cocon, waarin je nieuwe krachten opdoet door het contact met de natuur.” De krokante groene en plantaardige noten maken de geur heel natuurlijk, de oranjebloesem of neroli-essence die buitengewoon romig en om van te watertanden zijn, geven dit parfum een zuiders hart, de galbanum accentueert de groene noot en is door heel het parfum aanwezig, en het cederhout geeft diepte en een gevoel van welzijn. Dit parfum is een reis op zich, naar het Zuiden, maar ook naar jezelf.

 

Zomerbriesjes

Armani
Cologne
Courrèges
Guerlain
Kenzo Homme
Nuxe
Roger & Gallet
Kenzo Femme
Givenchy

Aqua Kenzo pour Femme et pour Homme. Getextureerd en verslavend. 59 € voor 50 ml in de parfumerie.

Feuille de Figuier van Roger & Gallet. Een weldadig geurende eau parfumée met kostbare gedestilleerde essences. 31,95 € voor 50 ml bij de parfumerie.

Acqua di Gio Absolu van Giorgio Armani. Waarin water en hout elkaar bij zonsondergang ontmoeten. 72 € voor 40 ml bij de parfumerie.

Passiflora Aqua Allegoria van Guerlain. Een nieuwe frisse geur, opgebouwd rond de zonnige, exotische passievrucht, met ylang-ylang en een ondertoon van aquatische noten. 95 € voor 125 ml bij de parfumerie.

Eau Hyper Fraîche van Courrèges. Een frisse aromatische geur met citrusvruchten, munt, jasmijn, cederhout, patchouli en mos. 48,90 € voor 100 ml exclusief bij Planet Parfum.

Bergamote Soleil uit de collectie Joie de Vivre van Atelier Cologne. Bergamot uit Calabrië, jasmijn uit Egypte en vetiver uit Haïti nemen je mee op een geurige reis. 110 € voor 100 ml cologne absolue (Atelier Cologne: Louizalaan 7, Brussel en Huidevettersstraat 53, Antwerpen).

Le Matin des possibles van Nuxe. Een nieuwe dag vol beloften die geurt naar sensuele oranjebloesem met een levendig accent. 59,90 € voor 50 ml eau de parfum bij de apotheek en parafarmacie.

Eau de Givenchy. Een nieuwe versie van deze geur vol hesperiden van François Demachy, met bergamot, citrus, oranjebloesem, neroli, bittere amandel, muskus, cederhout en vetiver. 83,50 € voor 100 ml bij de parfumerie.

 


© Fiftyandme 2021