Kenzo World

Kenzo World, een werelds parfum

Leestijd: 2 minuten

Kenzo World is het nieuwe parfum dat het universum van het Parijse label in een flesje probeert te vatten. Ben je klaar voor een kleurige, gedurfde, spontane, verrassende en dynamische geur?!

Tekst Lise Leroy

Zes jaar geleden nam het ontwerperskoppel Carol Lim (een Amerikaans Koreaanse) en Humberto Leon (een Amerikaan-Chinees-Peruviaan) de artistieke leiding over van Kenzo, het modehuis dat in 1970 gesticht werd door Kenzo Takada. Meteen herleeft het Parijse label met de energie van uit de beginjaren. In de herfst-wintercollectie van 2013 introduceren ze het oog als iconisch motief van het Kenzo-universum. Die printtopper van de modewereld verwijst naar de kracht van het derde oog en naar een spirituele bescherming van boven, leggen ze uit. Maar het gaat ook om een symbool dat staat voor een visie op de wereld, je eigen wereld. En door hun ogen ziet die wereld er gekleurd, gedurfd, spontaan, verrassend en dynamisch uit. Diversiteit, creativiteit en vrije meningsuiting zetten de toon. En dat slaat aan.

De twee oprichters van de conceptstore en het merk ‘Opening Ceremony’ zetten nu hun aanpak voort door een parfum op de markt te brengen in lijn met hun modecollectie. Het oogvormige flesje van Kenzo World trekt de aandacht met zijn mix and match van tonaliteiten en texturen die verwijzen naar de Kenzo-collecties. De naam van de geur staat in braille bovenaan op het hoesje gedrukt.

Kenzo World, een waterval van bloemen

De geur is samengesteld door de beroemde neus Francis Kurkdjian. Bloemen staan centraal, maar het zijn geen schuchtere en delicate bloempjes. Het gaat veeleer om een waterval van bloemen, een explosie van bloemblaadjes, een imaginair boeket. Pioenrozen en Egyptische jasmijn gaan samen met Ambroxan, dat elk stereotype van vrouwelijkheid overstijgt met zijn mysterieuze sensualiteit.

‘Ambroxan geeft de bloemen net dat beetje tegenwicht om ze niet al te nadrukkelijk naar bloemen te laten ruiken. Het werkt een beetje zoals de sfumato in de schilderijen van Leonardo da Vinci wanneer twee tegengestelde kleuren naast elkaar staan. Of zoals mist de contouren van de dingen rond je vertroebelt totdat je geen vormen meer onderscheidt’, legt de parfumeur uit, die van kleins af aan onderwezen werd in klassieke dans en piano.

Om dat alles te vervolledigen draaide Spike Jonze (Being John Malkovich, Adaptation, Where the Wild Things are, Her) een fascinerende clip als reclamespot. Jonze is al lang bevriend met Carol Lim en Humberto Leon, die studeerden aan Berkeley University, Californië. In de clip krijgt actrice en ex-ballerina Margaret Qualley een bijzonder stoutmoedige look aangemeten met een flamboyante groene jurk, en ze voert een choreografie uit die in zijn onstuimigheid alle conventies wandelen stuurt.

www.kenzoworld.com

Foto Kenzo


Artikel verschenen in Psychologies Magazine


© Fiftyandme 2022