poké bowl

Hoe maak je een perfecte poké bowl, de Hawaiiaanse voedselhype?

De poke bowl is een grote voedseltrend waar we niet genoeg van kunnen krijgen! Het moet gezegd worden dat dit Hawaiiaanse gerecht, gezond en kleurrijk, alles in zich heeft om fijnproevers te verleiden. In het Japans betekent “poke” “in stukjes snijden” terwijl “bowl” gewoon voor de kom staat, die over het algemeen veel groenten, vis en rijst bevat. Wil je je eigen poké bowl thuis maken? Het is vast makkelijker dan je denkt.

Leestijd: 2 minuten

Poké bowl: is het nu Japans of Hawaïaans?

Het antwoord heeft een geschiedenis… In het begin van de 20e eeuw emigreerden Japanners naar Hawaii om op de suiker- en ananasplantages te werken. Tegen de jaren 1920 waren zij zo talrijk dat meer dan 40 procent van de bevolking van Hawaii van Japanse afkomst was. Daarom heeft de Japanse keuken de Hawaiiaanse keuken sterk beïnvloed.

Oorspronkelijk werd het gemaakt met tonijn (ahi, een plaatselijke tonijnsoort), fijngehakt zeewier en fijngemalen geroosterde kukui (kemiri-noten). De poké bowl van toen heeft niets te maken met de poke bowl van nu. Het is nu een wereldwijd succes (onder andere dankzij Instagram), zodat elke kom met andere en exotische ingrediënten komt. De basis is nog steeds rauwe vis (al dan niet gemarineerd), groenten en rijst. In Hawaï is het street food, overal elders wordt het aan grote tafels gegeten.

Hoe maak je een poké bowl?

  • Snijd groenten zoals avocado, radijs, venkel, enz. in zeer dunne plakjes en voeg rauwe spinazie en/of ijsbergsla, edamame, enz. toe. Maak het volgens je smaak en inspiratie.
  • Het hoofdingrediënt van de poke bowl is rauwe vis. Zorg ervoor dat je soorten gebruikt die in sushi worden gebruikt: verse zalm, tonijn, heilbot of zwaardvis bijvoorbeeld. Om nog een stap verder te gaan, kunt je de vis marineren in soja, citroen, of een andere marinade naar keuze. Hou je niet van rauwe vis? Probeer een beetje krabvlees of garnalen.
  • Voeg tot slot een handvol warme rijst, quinoa of sobanoedels toe.
  • Voor een goed resultaat is het belangrijk om de verschillende ingrediënten, in groepjes, in de kom te scheiden.
  • Werk af met geroosterde sesamzaadjes, een snufje baby spruitjes of wat gekiemde zaadjes en voeg een beetje sojasaus toe of, waarom niet, een citroenvinaigrette. Je kunt ook kant-en-klare citroengrasvinaigrette kopen. Vers en heerlijk. En, als bonus, super gezond!

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021