Als we dit schrijven, is het nieuwe operaseizoen nog maar net begonnen. Maar de zomer is niet zo kalm verlopen als het lijkt… Nu de Parijse Opera zijn 350ste verjaardag viert, trekt Frankrijk alle registers open. Enkele grote culturele instellingen hebben de opera op hun programma gezet, tot groot genoegen van de liefhebbers. De Parijse Opera, een instituut dat in 1669 werd opgericht, biedt 1001 mogelijkheden voor een buitengewoon interessant scenografisch parcours. Een gelegenheid die dan ook met beide handen aangegrepen werd door het Centre Pompidou-Metz, het Centre National du Costume de Scène, het Musée d’Orsay en de Bibliothèque-Musée de l’Opéra.
Wereldopera en een kijkje achter de coulissen
In de Grand Est ging men op zoek naar de relatie tussen beeldende kunst en opera. Vandaar dat we mogen binnenkijken in het universum van regisseurs als de Zuid-Afrikaan William Kentridge (met onder andere een volledige afdeling die gewijd is aan Die Zauberflöte) of de Italiaan Romeo Castellucci (met een projectie van de productie van Parsifal in de Muntschouwburg in 2011), en kunnen zien hoe de twee genres elkaar aantrekken of afstoten. Je komt terecht in een labyrint-achtig geheel waarin je dreigt te verdwalen, maar uiteindelijk leidt het parcours naar misschien wel het allermooiste: de projectie van de uitvoering die Clément Cogitore verzorgde in het kader van 3e Scène, het digitale platform van de Opera van Parijs. Het is een herinterpretatie van een deel van het barokke operaballet Les Indes Galantes van Jean-Philippe Rameau, met medewerking van een Krump-dansgroep en drie choreografen: Bintou Dembele, Grichka en Brahim Rachiki. IJzersterk.
Tot 27 januari in het Centre Pompidou-Metz, Parvis des Droits de l’homme, Metz, www.centrepompidou-metz.fr
Degas in de opera
Vanaf eind september legt het Musée d’Orsay, waar de collecties voornamelijk uit de 19de eeuw komen, het accent op een kunstenaar die een heel bijzondere band had met de opera: Edgard Degas. Sinds zijn begin in de jaren 1860 tot het einde van zijn werk beeldde Degas de opera uit vanuit tal van standpunten: de orkestbak, de zaal, de foyer… Zo zette hij een heel boeiende en passionele wereld neer. Deze tentoonstelling belooft groots te worden, en wordt georganiseerd in samenwerking met de National Gallery de Washington.
Tot 19 januari in het Musée d’Orsay, Rue de la Légion d’Honneur, Paris, www.musee-orsay.fr
Het grote spektakelstuk
De tentoonstelling Le Grand Opéra is de laatste die plaatsvindt in de Opera van Parijs voor het verjaardagprogramma wordt afgesloten (op 26 december met Battle Opéra, een enorme hip-hop battle die op de scene van de Opera wordt georganiseerd). Het historisch spektakel Le Grand Opéra wordt georganiseerd in samenwerking met de Nationale Bibliotheek van Frankrijk en vertelt de geschiedens van de ‘grand opéra à la française’. Je kunt er onder andere werken bewonderen die De Munt uitgeleend heeft en die betrekking hebben op de eerste “Grand opéra à la française”, La Muette de Portici van Auber… die de geschiedenis van België brandmerkte.
Tot 2 februari in de Bibliothèque-musée de l’opéra, Palais Garnier, Rue Scribe, Paris.
Buitenbeentje van de opera
Het Belgische gezelschap Pop-Up heeft een productie op poten gezet die als een bom van frisheid op het theaterlandschap valt. Het gaat hier niet om een evenement in verband met de 350ste verjaardag van de Opera van Parijs, maar de focus op opera was een té mooi excuus om het zomaar voorbij te laten gaan. Juke-Box Opéra is het verhaal van de Luikse Julie Mossay, sopraan en populaire zangeres; en dat zegt alles. Deze jonge vrouw, die van de frituur van haar vader overstapte op grote operarollen in Brussel, Metz en Parijs via karaoke en de Koningin Elisabethwedstrijd heeft dan ook veel te vertellen. Haar geschiedenis werd op muziek gezet en wordt prachtig in scène gebracht. Dit sprankelende Belgische stuk loopt deze herfst en het is een echte aanrader.
Op 15 en 16 november in het PBA in Charleroi. Alle data vind je op compagniepopup.be.