Design september: onze gids

Leestijd: 5 minuten

Design september blies vorig jaar 10 kaarsjes uit. Die jubileumeditie ging gepaard met de komst van de nieuwe artistiek directeur Roel Rijssenbeek. Wij zochten hem op en praatten over de editie van 2016 waarin volop wordt gefocust op het kruispuntdenken van design.

Door Sybille Wallemacq

 

Het evenement dat het culturele najaar van de hoofdstad begeleidt, is een must voor elke designliefhebber. U zult ook moeilijk naast de vlaggetjes kunnen kijken die in Brussel wapperen en aan de gevels zijn vastgemaakt, want ook zij verwijzen naar events die tot de rijke programmatie van Design September behoren. In totaal zijn een 100-tal evenementen voorzien.

Om een juiste keuze te maken, is het belangrijk te weten dat Design September twee luiken heeft. Er is de commerciële kant en de andere: zuiver cultureel, institutioneel, zeg maar academisch. Deze beide luiken worden geïntegreerd en soms gecombineerd in stadsparcoursen met een mix van workshops, tentoonstellingen, conferenties of eenvoudige stadsrondgangen.

Het groot aanbod is bedoeld om de geniale doelstelling maximaal in te vullen: Design September wil een etalage en een denklab zijn voor wat betreft de allernieuwste nationale en internationale designtrends en dit ongeacht de gebruikte materialen. Aan ieder om zijn persoonlijke selectie samen te stellen (uitgebreide details over wie, wat, waar & wanneer op www.designseptember.be).

Tentoonstellingen: Biënnale & wederuitgave

Wij kozen twee tentoonstellingen uit die het best aansluiten bij de algemene doelstellingen van het evenement. De eerste is Intersections #4. Deze tentoonstelling is meer dan een expo. Het is ook de 4e editie van de internationale biënnale van moderne kunst. Zij wordt georganiseerd in samenwerking met CID Grand Hornu. Het Centre d’Innovation et de Design wil zijn uitdagingen en favorieten illustreren door middel van de aankopen die het de voorbije 5 jaar heeft gedaan. Hierbij worden volgende vragen gesteld: op welke manier vertaalt een designcollectie de culturele, economische en technologische belangen van zijn tijd? Op basis van welke criteria bouwt zij zichzelf op? Hoe overleeft zij? Hoe geeft zij zich bloot? Deze vragen passen zowel voor een instituut met een internationale roeping als voor een privéverzamelaar… van design of ander fraais. De expo loopt tot het einde van de winter en gaat door in het ADAM, het andere nieuwe Brusselse museum van het jaar (het eerste was het MIMA).

design september life magazineDe tweede expo is eigenlijk de wederuitgave van een collectief event in het Palazzo Litta in het kader van de Design Week van Milaan 2016. Zes opkomende talenten vertegenwoordigden er ons land met projecten die dieper ingingen op het potentieel van de materialen, de fabricagemogelijkheden, de vormen en de afwerking, alsook hun draagkracht met een mix van poëzie en emotie. Deze expo liep onder de titel ‘A Matter of Perception: Tradition & Technology’ en toonde het resultaat van 13 samenwerkingen tussen designers en bedrijven. Deze werden vaak uitgewerkt in sectoren die ver van dit domein verwijderd liggen: Julien Carretero & Carrières de la Pierre Bleue Belge, Damien Gernay & Delvaux alsook Muller Van Severen & Valerie_Objects & Alton, enz. Dit tweede opus, dat ‘Belgian Matters’ werd gedoopt, is een perfecte etalage voor de groeiende creativiteit in België en de New Belgians exposeren bij Design Vlaanderen.

Life Magazine: Waarom kunnen we stellen dat Brussel een stad van design is? Naast het evenement dat Design September is geworden?

Roel Rijssenbeek: ‘Ik denk dat het toenemend aantal grote designers daar voor iets tussen zit. Er is niet alleen Xavier Lust, maar ook Alain Berteau en Julien Renault. Verder was er de ‘Belgian Matters’ in het Palazzo Litta in Milaan in het kader van het Salone del Mobile. Deze designers vinden elkaar trouwens terug bij Design Vlaanderen in het kader van Design September. Deze jonge generaties bezetten een belangrijke plek op het internationale toneel. Al die creativiteit draagt er toe bij dat Brussel een stad van design is. Ook het institutionele volgt die trend: zij helpen de designers om hun werk te ontwikkelen.’

Life Magazine: Het MAD is een van de instituten die u steunen. Hoe gaat dat precies in zijn werk?

RR: ‘Dat ligt ietwat ingewikkeld, want in principe moest het MAD openen in het raam van Design September. Maar dat gaat niet door omdat de werken vertraging hebben opgelopen (het MAD renoveert zijn zetel in het Brussels centrum op de Nieuwe Graanmarkt – een project van verscheidene duizenden vierkante meters, red.). Er zal dit jaar dus geen specifieke activiteit worden georganiseerd, maar wij hopen dat de verschillende organisaties elk op zich hun medewerking blijven verlenen aan de verdere doorbraak van de Belgische en Brusselse designers.’

Op de Brussels Vintage Markt vindt u ongetwijfeld een item dat uw hart sneller doet slaan…


© Fiftyandme 2024