MIMA, een nieuw museum voor Brussel over de 2.0-cultuur

Leestijd: 4 minuten

De gebouwen van de oude Belle-Vuebrouwerij, die langs het kanaal Brussel-Charleroi liggen en tot het patrimonium van de Brusselse industrie behoren, ondergaan een verjongingskuur. Vanaf 24 maart ontvangen zij het MIMA: een ambitieus museumproject dat u laat kennismaken met de geschiedenis van de 2.0-cultuur. In het MIMA zullen kunstvormen getoond worden waarbij alle creatieve domeinen door elkaar lopen. Het mikt op een breed publiek.

Door Sybille Wallemacq

Brussel kan binnenkort weer trots zijn op een nieuw museum dat volop in de schijnwerpers zal staan. Wij praatten daarover met Michel de Launoit en Raphaël Cruyt die van dichtbij betrokken zijn bij dit toekomstig cultureel vuurwerk.
Ze werken daarvoor samen met Alice van den Abeele en Raphaël Cruyt. Zij staan aan het hoofd van de ALICE Gallery die zich in 10 jaar tijd heeft opgewerkt tot een absolute blikvanger in de top 100 van de ‘leading figures in urban art’.*

Vanwaar de naam MIMA?
Life-magazine

Raphaël Cruyt: “Het is het acroniem van Millennium Iconoclast Museum of Art. We wilden dat de naam meteen onze filosofie zou weergeven…”

M staat voor Millennium, een mijlpaal die gelinkt is aan de bekende revolutie rond de jaren 2000; het staat voor energie – hernieuwbare energie – en communicatiemiddelen: internet, smartphones, enz.

I staat voor iconoclastisch. Het is kenmerkend voor onze maatschappij vanwege zijn mobiel en grensdoorbrekend karakter. De kunstenaars uiten zich via diverse gecombineerde manieren zonder daarvan één specifiek naar voor te schuiven. Onze hele manier waarmee we met informatie omgaan, is trouwens iconoclastisch: we liken, zappen, switchen…

M staat voor Museum, in de geest van de definitie die door Alexander Dorner (1895-1957, red.) werd gehanteerd. Hij was directeur van het Landesmuseum van Hannover. Volgens hem mocht de notie van museum geen statisch gegeven zijn dat garant staat voor universele waarheden, maar integendeel een soort generator van ideeën, van energie.

A tenslotte staat voor Art, de plastische kunsten die de wervelkolom zijn van onze programmatie, al is er meer dan dat. Naast de plastische kunsten maken we ook plaats voor andere domeinen: muziek, grafische cultuur, strips… We gaan synergiën creëren met verschillende domeinen.

* Volgens Patrick Nguyen en Stuart Mackenzie, auteurs van Beyond the Street: The 100 Leading Figures in Urban Art in 2010 gepubliceerd door Die Gestalten Verlag.

Wat bedoelt u precies met “cultuur 2.0”?

R.C.: In de revolutie op vlak van energie en communicatie (zoals hierboven aangehaald, red.) staat het internet centraal: een tool die onze manier van denken heeft veranderd. Trouwens: de waarden die aan de basis lagen van het internet zijn karakteristiek geworden voor deze 2.0-cultuur: samenwerken en delen. Het collectief dat het museum aanstuurt, bestaat op basis van de intelligente gemeenschappen: dat zijn u en ik, wanneer wij onze mening ventileren op het internet. Het museum wordt dus een verhaal dat door iedereen wordt geschreven. Dat is niet alleen een doel op zich, maar ook een filosofie.’

M.dL.: ‘Om het brutaler te verwoorden: het wordt een open, populair museum. De deuren zullen open staan… Wij willen niet dat mensen niet naar binnen durven omdat zij niet vertrouwd genoeg zijn met wat zich binnen afspeelt.’life-magazine01

U wil dus eigenlijk de vergelijking ‘museum = elite’ doorbreken. Hoe wil u dit bereiken?

R.C.: ‘Er zijn twee niveaus. Enerzijds is communicatie belangrijker dan redevoeringen, met een visuele communicatie en een logo die ogenblikkelijke identificatie mogelijk maken. Anderzijds zijn er de kunstenaars. Zij hebben een verleden in een publieke omgeving, als urban artists, en wanneer men in een publieke ruimte werkt, is men het gewoon om een taal te hanteren die zich tot het grote publiek richt en de spontane sympathie van de passant op te wekken…’

M.dL.: ‘We maken een museum met een globaal verhaal voor een zo groot mogelijk publiek.’

R.C.: ‘Het DNA van het museum zal met het publiek mee evolueren. Je landt niet met een vliegende schotel in een wijk met de boodschap dat je de absolute waarheid in pacht hebt die je iedereen wil aanleren.’


© Fiftyandme 2024