Binnenkijken in een stedelijk paradijs in Brussel

Leestijd: 3 minuten

Verscholen in de Brusselse binnenstad ligt deze woning, een creatie van de architecte Patrice Lemeret. De huidige eigenaars opteerden voor een sobere inrichting met twintigse-eeuws designmeubilair en moderne kunstwerken. Bezoek mee met ons deze oase van rust in hartje Brussel.

Tekst Céline Pécheux
Foto’s Serge Anton

Zen-filosofie

De grens tussen binnen en buiten vervaagt in dit huis dat de Japanse filosofie van ‘het verwijderen van het overbodige’ mooi illustreert. Een constructie geïnspireerd op de Japanse bouwkunst.

De architect opteerde voor een horizontaal en verticaal lijnenspel.

jardin-d'hiver

Neutrale tonen

Open en gesloten tegelijkertijd. De verschillende vertrekken van de woning geven uit op de binnentuin via de grote ramen. Wit en grijs zetten de toon, samen met natuurlijke tinten.

Extreem sober

De sobere en uitgepuurde keuken baadt in lichte tinten. Dankzij de grote ramen valt er veel licht binnen. Planten en decoratieobjecten, door de eigenaars met veel passie bij elkaar gesprokkeld, doorbreken de strakke lijnen en contrasteren met het koele van de gladde beton.

cuisine

Wintertuin

Buiten en binnen vervagen dankzij de grote schuiframen. Het sobere zwembad en de zentuin zijn in perfecte harmonie.

piscine

Koud & warm

Op het eerste zicht lijkt het alsof dit huis is ingericht in de typisch hedendaagse stijl van een loft met een decoratie die neigt naar het minimalisme, monochromie, neutrale stoffen en hedendaagse kunstwerken. In werkelijkheid was de aanpak voor de inrichting van de eigenaars anders: als liefhebbers van originele en gemengde interieurs, slaagden ze erin om designmeubilair te combineren met vintage, voor een mix van warm en koud. In het saloncontrasteren witte, zachte en koude kleuren met de donkere en warme tinten van het tapijt en de zetels. In het bureau, dat in het verlengde van het salon ligt, zijn de hangende ‘egg-chair’ en het bureau dat de signatuur van Jules Wabbes draagt, de eyecatchers. 

bureau

Communicerend

De leefruimtes zoals de eetkamer en de keuken zijn eigenlijk gescheiden van elkaar maar blijven toch verbonden via een spel van panelen. Geen deuren maar open ruimtes die subtiel de overgang vormen van het ene vertrek naar het andere. De glazen overloop die je vanuit de eetkamer ziet, leidt naar de slaapkamers op de bovenverdieping. Rond de vanuit een boomstam gesculpteerde tafel staan de stoelen van de hand van George Nakashima.

salla-a-manger

Waterdicht

De muren van de badkamers werden behandeld met een revolutionair materiaal: Mortex, multifuctioneel en honderd procent waterdicht. Mortex dat aangebracht wordt in fijne lagen geeft het zelfde uitzicht als gladde beton, maar met het voordeel dat deze materie waterbestendig is. Het neusje van de zalm voor een adapten van een minimalistische look.


Artikel gepubliceerd in de ELLE DECO 100% België


© Fiftyandme 2024