bedyoga

Zere rug? Wellicht helpen deze bedyoga-oefeningen van Lieve Vandenweghe

Naar aanleiding van de World Sleep Day die zaterdag 19 maart 2022 plaatsvindt, deelt yoga expert Lieve Vandenweghe haar beste bedyoga-oefeningen die van pas kunnen komen wanneer je een zere rug hebt.

Leestijd: 2 minuten

Alles begint bij een goede nachtrust. Genoeg slaap zorgt er namelijk voor dat je fit en energiek bent tijdens de dag. Maar ook dat je beter gezind bent, een betere weerstand hebt en op gewicht blijft. Na een goede nachtrust is yoga de ideale manier om je dag te beginnen. Het zorgt er zelfs voor dat je meer energie krijgt dan wanneer je een kopje koffie drinkt. Daarnaast helpt het ook nog eens bij spier-en gewrichtspijnen, wat goed kan zijn wanneer je vaak wakker wordt met rugpijn. Het is niet eens nodig om je yogamat uit te rollen, want deze oefeningen bedyoga doe je gewoon in je bed.

Liggende twist

Ga in het midden van je bed liggen met je armen gespreid en strek je benen. Trek je linkerknie langs de zijkant op in de richting van je borst en zorg ervoor dat je linkerbeen over je gestrekte rechterbeen gaat. Leg je linkerbeen in een hoek van 90 graden op je bed neer. Herhaal deze oefening, maar nu trek je je rechterbeen op en houd je je linkerbeen gestrekt.

Deze oefening is goed voor het versterken en versoepelen van je wervelkolom, heupen, nek, schouders en schuine buikspieren.

Brughouding

Ga gestrekt op je rug liggen. Zet nu je voeten op heubreedte dichter bij je billen zodat je knieën geplooid zijn en duw je heupen omhoog. Laat je handen met je handpalmen naar beneden naast je liggen.

De brughouding is goed om van een vermoeid gevoel af te komen. Het versterkt ook je wervelkolom, benen en billen en verbetert zelfs je bloedcirculatie.

Slaapkamerzit

Ga in kleermakerszit (dus met je benen over elkaar) op je bed zitten. Zorg ervoor dat je met rechte rug zit. Strek nu je rechterarm uit zo ver je kan en laat je lichaam lichtjes naar links hellen. Span ondertussen je buikspieren op. Je kan ter ondersteuning een kussen onder de arm leggen die in rust is. Herhaal deze oefening een paar keer op deze manier en doe hem dan een paar keer langs de andere kant.

Deze oefening maakt je onderrug en taille soepeler en je benen, armen en buikspieren worden hierdoor aangesterkt.

Wil je naast deze oefeningen nog meer bedyoga doen? Volg dan op zaterdag 19 maart, World Sleep Day, de live sessie met Lieve Vandeweghe om 9 uur op de Instagrampagina @aupingbe en @lievevandeweghe.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Beeld © Auping


© Fiftyandme 2022