De rol van de apotheek in de “schoonheidsboom”

Leestijd: 3 minuten

De deur van een apotheek openduwen als je blakend van gezondheid bent? De gewoontes van de Belgen zijn sterk veranderd sinds de opkomst van de “dermocosmetica”. De markt van cosmetica bij de apotheek (ons land telt momenteel 4.800  dergelijke zaken) is in volle evolutie (+ 5,5 % in 2015, + 4,5 % in 2014, + 6,6 % in 2013). Die vaststelling roept een paar vragen bij ons op, die we meteen voorleggen aan een paar belangrijke spelers op dit gebied…

Roland De Cocq
Aline Assadourian
Anne-Laure Vermeiren

4 vaststellingen van…
Roland De Cocq, directeur-generaal van Cosmétique Active (Vichy, La Roche-Posay & Roger&Gallet) bij L’Oréal in België en Nederland

  1. Onze behoeften evolueren, met een langer sociaal leven, langere blootstelling aan de zon, meer stress, meer allergieën, een fenomeen dat gepaard gaat met meer hygiëne. Meer en meer mensen worden zich bewust van het feit dat zij een gevoelige huid hebben of een huid die kwaliteitsverzorging behoeft en zijn zich bewust van het gezondheidskapitaal van hun huid.
  2. Onze wereld doorworstelt een vertrouwenscrisis. Maar de apotheek blijft een superieure vertrouwensbron. Zij is aan de basis immers geen commercieel distributienetwerk en de apotheker heeft een universitaire opleiding gehad om in alle veiligheid producten te verkopen die soms bijwerkingen kunnen hebben. Het is een gesloten circuit dat vertrekt van een persoonlijke vertrouwensrelatie. Hoe meer toegang men heeft tot informatie, hoe meer men deze keuzes wil laten valideren door de experts.
  3. De apotheek heeft zich steeds meer opengesteld naar de consument en verbeterde de presentatie van de producten. De toonbank is kleiner geworden, de vrije toegangsruimte groter. Maar het advies is gebleven. Naast de dermatologische merken verschenen merken die vooral op het plezier inspelen, zoals Nuxe, Caudalie, Lierac. Wij hebben ook Vichy in die richting laten evolueren, maar zonder afstand te doen van onze hoge eisen op het vlak van efficiëntie en tolerantie.
  4. De democratisering van de cosmetica is gestart in de apotheek. Pionier Vichy werd in de jaren dertig gecreëerd door een arts in het thermaal centrum van Vichy. In dit tijd vond je slechts zeer exclusieve merken, zoals Dior of de blauwe doos van Nivea. In de jaren vijftig werd Vichy ingelijfd door L’Oréal. Dat opende voor haar nieuwe wegen naar de farmacie, met een toegankelijker positionering dan luxe. Toen de grote distributie in 1985 het licht zag, ontwikkelden zich ook goedkopere gelaatsverzorgingen, zoals Plénitude van L’Oréal.

1 vraag aan…
Aline Assadourian, 
apotheker en cosmetica-opleidster bij de groep Multipharma

Wat zijn de populairste producten?

“De meerderheid verlangt betaalbare producten die tolerantie en efficiëntie verenigen, hetzij met actieve anti-aging, hetzij voor dermatologische problemen. Natuurlijke producten genieten de voorkeur zoals bijvoorbeeld essentiële oliën.”

life-magazine

2 vragen aan…
Anne-Laure Vermeiren,
adjunct iU-shop, Louiza Galerij, Brussel

Welk soort advies wordt het vaak gevraagd?

Ons cliënteel is goed geïnformeerd. Componenten zoals parabenen die uit de cosmetica zijn gehaald en vaak werden vervangen door fenoxyethanol dat nu op zijn beurt in vraag wordt gesteld, aluminiumzouten in deodorants, nanodeeltjes in zonnecrèmes… Het houdt de mensen bezig. Je moet ze kennen en weten in welke producten ze aanwezig zijn. Klanten spreken ons ook dikwijls aan over het hyaluronzuur voor de hydratie en het collageen in de anti-aging crèmes.

“Er is almaar meer informatie te vinden op het internet, maar er bestaat geen oneindige waarheid. Het is aan ons om onze klanten te begeleiden op basis van de resultaten van de recentste studies en hen te adviseren om altijd de nodige afstand te houden. Zo ben je beter af met een verzorgingsmiddel met bewaarmiddel dan met een verzorgingsmiddel zonder bewaarmiddel dat pas een jaar na de opening gebruikt wordt.”

Welke consumententrends vallen op?

“Er is een periode geweest waar alles bio moest zijn. Maar bio betekent niet hypoallergeen. Die boodschap was enkele jaren geleden niet doorgekomen en is nu nefast voor bio. Voedingssupplementen en plantaardige oliën, via de huid of oraal, zijn zeer populair.”


 


© Fiftyandme 2024