Naar dromenland op een wolk van lavendel

Val je ’s avonds moeilijk in slaap, of lig je vaak te woelen ’s nachts? Dan kan je je toevlucht nemen tot een middeltje uit de natuur: ontspannende etherische oliën.

Leestijd: 2 minuten

Eén nacht slecht slapen, en je bent de volgende dag geen cent waard. Om nog maar te zwijgen van het effect van verschillende slapeloze nachten na elkaar. Geen wonder, want een goede nachtrust is cruciaal om je fit te voelen. Door goed te slapen recupereer je beter en heb je meer energie. Zo kan je de volgende morgen weer fris aan de slag, weet je beter om te gaan met stress en voel je je in het algemeen een stuk beter in je vel. Wie slecht of te weinig slaapt (experts raden 7 à 8 uur aan), loopt het risico op een hele reeks fysieke klachten (verminderde weerstand, lagere pijndrempel …), een verminderd geheugen en stemmingswisselingen. Blijft het probleem aanhouden, dan loop je zelfs een verhoogd risico op hartaandoeningen.

 Natuurlijke oplossing

Toch kampt in België een op de drie mensen met slaapproblemen. En niet iedereen wil meteen naar slaapmiddelen grijpen, want die hebben vervelende neveneffecten, zoals slaperigheid overdag. Bovendien kan er gewenning optreden. Gelukkig bestaan er ook andere — meer natuurlijke — oplossingen die je helpen in te dommelen. Etherische olie bijvoorbeeld. Sommige oliën zijn heel geschikt om slapeloosheid tegen te gaan omdat ze een bewezen relaxerend effect hebben en je helpen om de dingen mentaal los te laten, je ademhaling te vertragen en te ontspannen. Ze creëren met andere woorden de juiste omstandigheden voor een herstellende nachtrust. Let wel op dat je dit niet gebruikt bij kinderen, en zeker niet bij baby’s. Bij hen kan het kalmerende effect van de olie het ademhalingssysteem te veel beïnvloeden, met alle gevolgen van dien. Deze oliën zijn dus alleen geschikt voor volwassenen.

 Bewaak je slaaphygiëne

Maar eerst en vooral moet je natuurlijk de basisregels voor een gezonde slaaphygiëne in acht nemen. Een paar tips: kijk geen tv of werk niet aan je computer vlak voor je gaat slapen, beweeg voldoende, eet licht (maar sla het avondeten niet over, want dat kan je nachtrust verstoren), drink geen opwekkende dranken als koffie of alcohol, zorg voor een omgeving zonder storend lawaai, hou de temperatuur in de slaapkamer op 18 à 19 °C, volg een vaste routine door altijd op hetzelfde moment naar bed te gaan en vergeet natuurlijk ook niet om een goed bed met een goede matras aan te schaffen (die je om de tien jaar vervangt).

 Verstuiven of sprenkelen

Helpt dat allemaal niet, dan kan je dus je toevlucht nemen tot verschillende soorten etherische olie. Je kan de olie het best verstuiven, zodat je meteen ook een relaxerende sfeer creëert in de slaapkamer. Aan welke olie geef je de voorkeur? Dr. Terry Lidarssi, gespecialiseerd in traditionele Chinese geneeskunde, voeding, anti-ageing en fytotherapie, raadt aan om te kiezen voor etherische olie van mandarijn, zoete sinaasappel, zure sinaasappel, echte lavendel of kamille. Verstuif ‘m 30 minuten voor het slapengaan in de kamer. Je kan ook 2 à 3 druppels op je hoofdkussen sprenkelen of op de kraag van je nachthemd of pyjama. Voor een nog groter effect kies je een olie waarvan de geur je heel goed bevalt. Een alternatief is een mengeling klaarmaken en gebruiken als massageolie. Neem daarvoor 2 milliliter plantaardige olie van noten of abrikoos en voeg er 10 druppels etherische olie van mandravasarotra aan toe, 10 druppels roomse kamille, 10 druppels mandarijn en 5 à 15 druppels neroli. Breng voor je gaat slapen aan op je plexus solaris of op je rug, langs je wervelkolom. Na dat me-moment zouden je ogen al snel moeten dichtvallen. Slaapwel!