intuïtief eten

Intuïtief eten: de 10 geboden om rekening mee te houden

In de jaren negentig ontwikkelden de Amerikaanse voedingsdeskundigen Evelyn Tribole en Elyse Resch de methode van het intuïtief eten, die zich sindsdien voor haar vele aanhangers ontpopte tot een ware levensfilosofie. Ze is alles wat afslankdiëten niet zijn en verandert onze relatie met voeding drastisch.

Leestijd: 2 minuten

1. Gedaan met diëten!

Wonderdiëten bestaan niet. Diëten missen vaak hun doel en kunnen bovendien gevaarlijk zijn. Ze scheppen een sfeer van beperking … waardoor je net makkelijker opgeeft (en een minderwaardig gevoel krijgt of je een mislukkeling gaat voelen).

2. Respecteer je honger

Honger respecteren betekent dat je naar je lichaam en je behoeften luistert. Heb je zin in aardbeien? Wellicht heeft je lichaam nood aan foliumzuur. Grijp je naar chocolade in tijden van stress? Je lichaam vraagt endorfines om je humeur te verbeteren. Intuïtief eten nodigt je uit om je maag te vertrouwen en te luisteren naar de signalen van je lichaam.

3. Sluit vrede met je bord

Door al te veel na te denken over voeding, kan eten het gevoel geven dat je een vijand moet bekampen. Intuïtief eten is (opnieuw) leren dankbaar zijn voor wat er op je bord ligt en met zachtheid genieten van elke maaltijd.

4. Goed of slecht?

Suiker, vetten, zout, … We hebben de neiging om voedingsmiddelen in te delen in categorieën. Maar niets zou verboden moeten zijn! Jezelf beperkingen opleggen kan leiden tot buitensporige fixaties en eetstoornissen. Laat jezelf toe om te genieten van wat je gelukkig maakt! Met mate, natuurlijk.

5. Honger is niet hetzelfde als zin

Honger of zin? Nog honger of genoeg gehad? Je lichaam kan heel goed aangeven wanneer het verzadigd is. Luister naar die signalen om aan te voelen of je nog meer moet eten of niet.

6. Het plezier van een maaltijd

Voedsel is meer dan een mix van calorieën, koolhydraten, vetten, eiwitten en vitamines. Eten betekent ook individueel en samen genieten!

7. Emotionele honger

Eenzaamheid, verdriet, verveling of andere emoties kunnen ons ertoe brengen troost te zoeken met ‘comfort food’. Wees je ervan bewust als je vlucht in eten om troost te zoeken, en probeer je emoties op een andere manier te verzachten.

8. Zie jezelf graag

Van jezelf houden is een belangrijk uitgangspunt bij intuïtief eten. Wees minder streng in je oordeel over jezelf, vertrouw op je lichaam en draag er zorg voor!

9. Als het kriebelt …

Bewegen en sporten is belangrijk om stress te verjagen en je goed te voelen in je vel. Je wordt er fitter van, en je hoeft daarom helemaal niet te focussen op hoeveel calorieën je verbrandt of welke spiergroepen je traint! Een intensief programma is niet nodig: het gaat erom dat je in beweging komt en blijft.

10. Je gezondheid achterna!

De laatste pijler van intuïtief eten is: gezondheid! Als je echt naar je lichaam luistert en je intuïtie volgt, dan eet je vanzelf wat goed is voor je smaakpapillen én je gezondheid!

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022