rimpels onder de ogen

Alles wat je moet weten over het behandelen (en voorkomen) van rimpels onder de ogen

(Lach)rimpels horen nu eenmaal bij het leven. Als we ouder worden krijgen we daar gratis en voor niets rimpels bij. De ene krijgt wat fijne lijntjes, de ander enkel kraaienpootjes en weer een andere diepe groeven op zijn voorhoofd. Hoewel ze onderdeel zijn van het ouder worden, kan je je misschien afvragen vandaan komen en hoe je het eventueel beperkt.

Leestijd: 3 minuten

Dunne huid

De huid rond het oog is een van de dunste gebieden van de huid in het lichaam en is zeer kwetsbaar. Na verloop van tijd breekt het collageen in de dermis van de huid onder de ogen af, verliest het zijn volume en elasticiteit, en ontstaan er dus rimpels onder de ogen. Dit gebeurt door leeftijd, maar ook door blootstelling aan de zon, genetische factoren en milieuschade.

Mensen met lichtere huidskleur zijn vatbaarder voor rimpels onder de ogen omdat mensen met een donkere huidskleur meer pigment hebben, dat werkt als een natuurlijke zonbeschermer en waardoor collageen minder snel zal afbreken. Daarnaast komen rimpels onder de ogen komen het meest voor bij mensen met een slechte doorbloeding (wat zich vaak uit in donkere kringen), bi mensen met een zeer droge huid of zij die allergieën hebben. Allergieën veroorzaken namelijk kleine ontstekingen waardoor de bloedstroom vermindert en ook je collageen en elastine beschadigt.

Ook naar schermen staren doet de huid rondom de ogen geen goed. Het creëren van rimpels en ze vasthouden zorgt ervoor dat de matrix van collageen en elastine buigt. En hoe meer je dat doet, hoe meer de huid de neiging heeft om in die toestand te blijven. Om deze reden kan slapen op je zij of buik – een houding waardoor je gezicht tegen je kussen drukt – ook bijdragen aan fijne lijntjes onder je ogen.

Rimpels voorkomen

Hoewel rimpels onder de ogen een onvermijdelijk onderdeel zijn van het verouderingsproces, zijn er een paar dingen die je volgens dermatoloog Nava Greenfield (aan Well + Good) kunt doen om ze te voorkomen:

1. Gebruik ‘s nachts de juiste huidverzorgingsproducten. Gebruik een vochtinbrengende crème en serum die speciaal zijn ontwikkeld voor de oogleden. Gebruik ‘s nachts nog retinol voor de opbouw van collageen.

2. Doe altijd een SPF op. Het dagelijks dragen SPF op zinkbasis en een zonnebril kan ook helpen, net als het gebruik van een crème op basis van antioxidanten die helpt beschermen tegen de schade door vrije radicalen die de tekenen van veroudering veroorzaken.

3. Gebruik een gua sha. Het strelen van je huid met een jade steen langs de lymfekanalen die bloedsomloop verhogen, zorgt ervoor dat je rimpels kan helpen voorkomen. En niet alleen onder je ogen.

Rimpels verminderen

Als je eenmaal fijne lijntjes op je gezicht hebt, zijn er een paar dingen die je kunt proberen om ze gladder te maken:

1. Investeer in hyaluronzuur en antioxidanten. Hyaluronzuur maakt de ruimte tussen het collageen en elastine voller, waardoor ze steun krijgen en de huid gladder wordt. Daarnaast gaan zachte antioxidanten zoals kaviaarextract en resveratrol de collageen-beschadigende oxidatie tegen.

2. Blijf weg van geurstoffen in oogcrèmes. De huid van de onderste oogleden is daar erg gevoelig voor en de huid reageert daar vaker op een mogelijke allergische reactie.

3. Fillers, botox of lasers. Microhoeveelheden botox kunnen onder de ogen worden gebruikt om de spieren iets te verslappen en de huid meer ontspannen wordt. Bij fillers, zoals Juvéderm of Belotero, wordt er juist een lichaamseigen stof ingebracht, wat de lijntjes opvult. Lasers, zoals Fraxel, kunnen worden gebruikt om collageen op te bouwen en rimpels glad te maken.

4. Gezichtsbehandelingen die collageen stimuleren. Zoals microneedling met plaatjesrijk plasma (PRP) of radiofrequentie om het collageen en elastine te helpen remodelleren, terwijl carboxytherapie de bloedstroom kan verhogen en collageen en elastine kan herstellen.

5. Drink genoeg water. Rimpels onder ogen zijn vaak droogtelijntjes. Daarom is het verstandig voldoende water te drinken, zo’n twee liter per dag.

Lees ook
Gezichtsyoga: 3 korte oefeningen voor een strakkere huid en minder spanning >

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021