modemerken eigen bodem

8 modemerken van eigen bodem die je wil ontdekken

Laat de fast fashion multinationals eens voor wat ze zijn en laat je verrassen door dicht bij huis gelegen mode. We zijn er zeker van dat je daar geen moeite mee zal hebben met deze stijlvolle Belgische modemerken.

Leestijd: 3 minuten

1. Terre Bleue

Terre Bleue bestaat al sinds 1938, toen Maurice perquy samen met zijn vrouw en zoon een groothandel oprichtte, toen nog onder de naam Perquy-Braet. Oorspronkelijk ging het om een handel in mutsen, sjaals en kousen. 84 jaar later is Terre Bleue uitgegroeid tot een grote naam in de Belgische mode-industrie met casual chic mode. De zomercollectie is noemenswaardig, die bestaat uit stijlvolle shorts, exotische prints en zwierige A-lijn jurken.

2. Nathalie Vleeschouwer

Ervaring, vakmanschap en duurzame samenwerkingen met een handvol leveranciers en ateliers staan aan de basis van Nathalie Vleeschouwer. De Antwerpse creëert de stukken om herhaaldelijk te dragen en elk seizoen weer anders te kunnen combineren. Dagelijks zijn een 40-tal mensen voor en achter de schermen actief, van patroonmaakster tot verkoopster in de winkel.

3. Julia June

Na Amania Mo en Giovane richtte modehuis MFD ook het merk Julia June op. Ondanks dat het pas in 2012 ontstond, doet het niet onder aan lang gevestigde labels. Julia June is een stijlvol, jong merk voor modebewuste vrouwen. Wij zijn alvast verliefd op de luchtige, pastelkleurige zomeroutfits.

4. Gigue

Classy en chique, zo zou je Gigue kunnen omschrijven. Het merk zag in de jaren 80 voor het eerst het levenslicht dankzij Jo Wyckmans. Hij zorgde voor de introductie van de preppy look in België met de collectie ‘A Different Dialogue’. Daarna verlegde het label de focus naar ultravrouwelijke kleding. Gigue is een pret-à-porter merk met een elegante, vrouwelijke toets. De kleding dient voor bijvoorbeeld werkdagen, maar de zachte tinten en zuiderse vibes van de zomercollectie zijn ook ideaal voor een verfijnde look op vakantie.

5. Âme Antwerp

Âme streeft naar tijdloze, kwaliteitsvolle stukken met de nodige aandacht voor weloverwogen details. Eenvoud, maar ook efficiëntie proberen ze in elke collecties terug te brengen. De SS22 collectie is eclectisch en vernieuwende, maar volgens henzelf  toch heel herkenbaar “Âme”. Kleuren die de hoofdrol spelen in de SS22 collectie zijn windsor wine, dark olive, feature grey, biscuit, zwart, off white, kasjmier groen, pastel lila, midnicht blue, shell en sequoia.

6. Caroline Biss

Dit Lebbeekse vrouwenmerk straalt klasse en elegantie uit. Het familiebedrijf is nu al aan de derde generatie gekomen. De naam is een samensmelting van de twee collecties: Caroline Youth Style en Biss. Caroline Biss wil kleding bieden die comfortabel is, maar ook elegant en stijlvol genoeg om zowel in het weekend als in de week te dragen.

7. Bellerose

Dit casual merk biedt een brede waaier aan producten, zowel dames-, heren- en kinder-kleding en een interieurcollectie. De inspiratie voor zowel de collecties als de naam van het merk haalde oprichter Patrick Van Heurck in Amerika toen hij op een van zijn reizen een stadje ontdekte naast New York, genaamd Bellerose. Naast trendy en stijlvol wil Bellerose vooral kleding maken die draagbaar is: comfortabele kleding waar je je heel de dag goed in voelt.

8. Bernadette Antwerp

Het verhaal van moeder en dochter begon in 2013, toen Bernadette het gelijknamige knitwear-merk opstartte terwijl Charlotte mode studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Vier jaar later bundelden ze hun gedeelde visie op moderne luxe (een versmelting van nonchalance en elegantie) met Bernadettes vakmanschap en Charlottes creatieve blik in dit project.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.


© Fiftyandme 2024