Culinair Wallonië leeft

Leestijd: 3 minuten

Generatie W. is gegroeid uit de drang van enkele Waalse chefs om zich te verenigen met de erkenning van hun gemeenschappelijk, gastronomisch en toekomstgericht patrimonium als doel. In Generatie W bundelen producenten, ambachtslui en chefs hun krachten, innovatie en creativiteit. Dit alles ten behoeve van een proactief en in alle opzichten rijk Wallonië.

Door Joëlle Rochette

Van het veld in het bord

Generatie W is ontsproten aan de verbeelding, de dynamiek en de passie van drie initiators: Sang-Hoon Degeimbre, de bekende chef van L’Air du Temps, Jean-Luc Pigneur en Benoît Cloës. Van bij de oprichting in 2012 was het de bedoeling dat enkele van de bekendste en meest gepassioneerde chefs van Waalse bodem zich zouden verenigen; gepassioneerde chefs die zich toen al lieten inspireren door alles wat “lekker, gezond, lokaal en betaalbaar” was en hun klanten verwenden met het beste wat hun regio te bieden had.

Sang-Hoon Degeimbre
Arabelle Meirlaen
Philippe Legrand

Dat alles leidde tot de geboorte Generatie W: een culinair collectief met een tiental stichtende leden. Die onderschreven hun filosofie en hun engagement in een charter waarin het respect staat beschreven voor de streekbodem, voor de mannen en de vrouwen die er actief zijn en voor de kwaliteitssmaken die er worden geproduceerd.

Omdat ook de mond-tot-mondreclame zijn werk deed, nam het collectief al gauw deel aan verschillende manifestaties in binnen- en buitenland. De reputatie van Generatie W. zat duidelijk in de lift en dit tot grote vreugde van de stichtende leden en van iedereen die zich sindsdien bij de groepering heeft aangesloten.

Er zijn nu een goede twintig chefs aan boord van Generatie W en een honderdtal ambachtslui en producenten. Omdat het principe luidt dat elke nieuwe chef in zijn zog zijn bevoorrechte partners meebrengt – zijnde zijn Waalse leveranciers die het dichtst in zijn omgeving wonen – is het geen verrassing dat dit collectief zienderogen verder aangroeit. Zoveel te beter!

Parallel werd ook een boek uitgegeven waarin de stichtende chefs hun “signatuurrecept” uitleggen en waarin reeds een mooi aantal topadressen van producenten en lokale ambachtslui werden opgenomen.

Generatie W: ACTIE!

Nu de eerste doelstellingen bereikt zijn en er zich aan de horizon nog meer veelbelovende projecten aftekenen, doen de oude en nieuwe partners er vandaag alles aan heel wat initiatieven – het ene nog leuker dan het andere – tot een goed einde te brengen. Teneinde Generatie W zowat overal in beeld te brengen, zette het collectief al heel wat succesvolle acties op het getouw. Zoals in Brussel met “Les magiciens du terroir” – in juli jongstleden als onderdeel van de Ommegang. Verder ook in Wallonië en in Namen met de toekomstige “Noël Solidaire”. Er is een groot project voor een culinair festival en men kijkt ook naar het buitenland.
Generatie W lijkt overal aanwezig en bulkt van de nieuwe projecten.

Net zoals een sterk feuilleton, dat geen enkele fan op zijn honger laat, blijft het hard gaan met de ideeën en projecten. Tegelijk blijft er natuurlijk de website van het collectief om alle nieuwsgierige en gevestigde fijnproevers te informeren. (www.generationw.be).


© Fiftyandme 2024