groenten uit blik

Groenten uit blik, de diepvries of vers: wat is het gezondst?

Groenten uit blik of de diepvries mogen dan handig zijn, verse groenten zijn de gezondste keuze. Toch?

Leestijd: 2 minuten

Vers, ingevroren of ingeblikt

Dat blijkt niet helemaal zo te zijn. Het invriezen van groenten heeft geen negatief effect op de vitaminen en mineralen die erin zitten. Wanneer groenten worden geoogst, verliezen ze al snel een deel van hun voedingsstoffen. Maar door ze zo snel mogelijk te blancheren en in te vriezen, blijven ze juist zo veel mogelijk behouden. Het deel dat ze verliezen door de zogeheten ‘hogetemperatuurbehandeling’ zijn verwaarloosbaar ten opzichte van verse groenten: groenten recht van het land of uit de moestuin bevatten namelijk inderdaad veel voedingsstoffen, maar het duurt vaak een lange tijd (lees: weken) voordat ze in de supermarkt liggen. In die tijd zijn ze minstens zoveel vitaminen en mineralen verloren.

Maar…

… er schuilt een addertje onder het gras. Diepvriesgroenten en groenten in pot of uit blik bevatten soms extra toevoegingen. Is het geen zout, dan is het wel suiker. En dat maakt het wel een beetje ongezonder. Kies daarom voor groenten zonder toegevoegde suikers en met zo min mogelijk zout: sla bijvoorbeeld de crèmevarianten, zoals ingevroren spinazie à la crème, liever over.

Ook kan de textuur voor sommigen belangrijk zijn. Denk aan sperziebonen: er zit er een wereld van verschil tussen vers en geconserveerd. Voor de smaak kun je dus vaak beter voor vers kiezen. Maar wie een duurzame keuze wil maken – voor het milieu én de portemonnee – kiest dan weer beter voor diepvriesgroente of groenten uit blik.

Bereiding van de veggies

Hoe je je groenten vervolgens klaarmaakt is veel belangrijker. Het koken van groenten in een grote hoeveelheid water voor lange tijd komt de vitaminen niet ten goede. Of je nu verse of bevroren groenten kookt, gebruik zo weinig mogelijk water en kook ze zo kort mogelijk. Stomen van groenten is een beter optie; en gelukkig weten wij dé manier, zonder al die poespas met bakjes, mandjes en pannen. Het enige wat jij nodig hebt, is de microgolfoven.

Dek een kom met de groenten af (met een deksel, bord, een andere kom of vershoudfolie). Door de kom goed af te sluiten, blijft de stoom gevangen en worden je groenten sneller gaar. Zet de kom met groenten in de microgolfoven. Een eenpersoonsportie stoom je in ongeveer één minuut, bij een grotere hoeveelheid kun je rekenen op zo’n drie à vier minuten.

Bronnen:
ABC
Gezondheidsnet

Beeld:
Shutterstock