olijfolie

Dit moet je weten over het bakken met olijfolie

Of je olijfolie nu gebruikt als smaakversterker, om mee te koken of te dippen, olijfolie is heerlijk en brengt heel wat fijne gezondheidsvoordelen met zich mee. En toch wordt er gezegd dat je olijfolie beter niet kunt bakken. Hoe zit de vork in de steel?

Leestijd: 2 minuten

Olijfolie op z’n best

Olijfolie is een krachtige antioxidant, het kan helpen ontstekingen te verminderen en is goed voor je hart. Dankzij de enkelvoudig onverzadigde vetzuren en het hoge gehalte aan vitamine E, wordt de hoeveelheid LDL-cholesterol (je ‘slechte’ cholesterol) omlaag geschroefd. En dat verkleint dan weer de kans op onder andere hart- en vaatziekten.

Inderdaad, dat is een stuk gezonder dan een pakje roomboter. Maar waarom zou je dan niet in olijfolie kunnen bakken? Dat zit zo: wanneer je olijfolie op te hoge temperaturen verwarmt, zou dit voor chemische afbraak of schadelijke bijproducten kunnen zorgen. Deze chemische stoffen, PAK’s genoemd, staan erom bekend dat ze ziekten kunnen veroorzaken. Dat wil je voorkomen dus.

Maar…

… je kunt wél bakken in olijfolie. Allereerst blijkt uit onderzoek dat olijfolie juist de meest stabiele olie is bij verhitting. Daarbij wordt het pas afgeraden als het gaat om fritúren in olijfolie. Bakken is dus gewoon mogelijk. Maar let wel: net als andere vetten, heeft ook olijfolie een rookpunt. Dat ligt rond de 240 graden Celsius, bij extra vierge ligt het punt lager, namelijk bij 160 graden. Je hoeft dan nog steeds niet bang te zijn voor chemische afbraak of schadelijke bijproducten, maar de voordelen kunnen wél enigszins afnemen. Om het verlies van voedingsstoffen te beteugelen wordt daarom aangeraden om het verhitten tot een minimum te beperken.

Olijfolie doet dus zeker niet onder aan andere geraffineerde plantaardige oliën. Bakken kan prima, maar om alle gezondheidsvoordelen te behouden, moet je ervoor zorgen dat de olie niet té warm wordt. Frituren is daarentegen dus een ander verhaal.

Extra vierge

Vraag je je nog af wat dat chique plakkaat ‘extra vierge’ voor verschil maakt met normale olijfolie? Naast het feit dat het rookpunt lager ligt, zoals we hierboven beschreven, moet extra vierge olie aan strenge normen voldoen. De olijven voor de olie moeten voorzichtig behandeld worden tijdens en na het plukken om de zuurgraad zo laag mogelijk te houden. Pas dan heb je de beste kwaliteit die er is. Bovendien moet de olie van de eerste koude persing zijn.

Extra Virgen (de Spaanse benaming), Extra Vergine (op z’n Italiaans) of Extra Vierge (Frans) is dus simpelweg prestigieuzere olie en daarom veelal koud gebruikt om de meeste smaak en voordelen te behouden. Over salades, pasta’s, tapenades, als smaakmaker in soep, saus of als dressing, you name it.

Bronnen:
Acta Scientific Nutritional Health
Sciencedirect
Well + Good

Beeld:
Shutterstock