belgische vrouwen merk

3 Belgische vrouwen met een eigen succesvol merk in de kijker

Op 8 maart 2022 stond Internationale Vrouwendag in het teken van ‘Break the bias’, want vooroordelen maken het voor vrouwen nog steeds moeilijk om vooruit te geraken. Om deze reden – maar eigenlijk iedere dag van het jaar – staan we graag stil bij de sterke vrouwen die onze wereld rijk is. Bijvoorbeeld Ann, Justine en Lore, die alle drie prachtige merken uit de grond hebben gestampt.

Leestijd: 3 minuten

Ann Claes – JBC

Samen met haar broer Bart, nam de Belgische Ann Claes het bedrijf van hun vader Jean-Baptiste Claes over. Vandaag is Ann mede-eigenaar van het Belgische familiebedrijf JBC en Chief Buying Officer van Claes Retail Group, het bedrijf achter kledingmerken JBC, Mayerline en CKS.  “Op Internationale Vrouwendag sta ik zowel stil bij de enorme vooruitgang die vrouwen hebben gekend, alsook bij de weg die we nog steeds moeten afleggen”, vertelt Ann over 8 maart. “Er is al veel verbeterd voor vrouwen op de werkvloer, maar we zijn er zeker nog niet. Als ondernemende vrouw en mede-eigenaar van JBC is het voor mij daarom zeer belangrijk dat iedereen gelijkwaardige kansen krijgt binnen ons familiebedrijf. Daarom neemt JBC dagelijks bewust een voortrekkersrol op omtrent gendergelijkwaardigheid. De samenwerking tussen mij en mijn broer is mooi in evenwicht, en die balans proberen we door te trekken in het hele bedrijf.”

Justine God – Imprevu

De jonge Justine God richtte in 2016 het merk Imprevu op. Het belangrijke kenmerk? Een doordachte collectie die zowel ethisch als esthetisch zijn. “Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Een zeer belangrijke datum voor mij én een gelegenheid om eraan te herinneren dat ondanks de positieve evolutie van de situatie van vrouwen wereldwijd, ze nog steeds veel moeilijkheden ondervinden en nog steeds worden gediscrimineerd, louter omwille van hun vrouw-zijn.”

“Als vrouwelijke ondernemer vind ik dat er nog te veel verschillen zijn tussen mannen en vrouwen op de werkvloer. Zo denk ik aan de loonkloof, maar ook het clichébeeld dat mannen van vrouwen hebben. ‘Als ze slaagt, is het omwille van haar uiterlijk, ze is er zeker niet toevallig gekomen, dank u schoonheid…’ Zulke zaken die je tijdens een discussie hoort, zouden we niet langer mogen accepteren. De strijd is in 2022 dus nog steeds gaande.”

Lore Van Keer – Lore Van Keer

Lore Van Keer richtte een Belgisch iers op dat vast de droom is van veel vrouwen: een juwelenmerk. Ze volgde een opleiding interieurontwerp met specialisatie in productontwerp aan de LUCA School of Arts in Brussel. In 2010 richtte ze het gelijknamige merk op waarmee ze resoluut koos om van haar liefde voor juwelen haar job te maken. Haar juwelen zijn vooral geïnspireerd op architectuur en hebben een eigen, grensverleggende esthetiek van abstracte stukken. Over internationale vrouwendag zegt ze: “Het voelt de laatste jaren aan als de dag waarop we de vrouw die soms als ongelijk wordt behandeld, in de kijker zetten. Ikzelf heb me, gelukkig, nog nooit ‘minder’ gevoeld in mijn job, gewoon omdat ik een vrouw ben. Wat ik dan vooral graag naar voren schuif op deze speciale dag is volgende boodschap aan alle vrouwen: ‘Volg je passie en doe wat goed voelt’.”

De greep uit de prachtige collectie juwelen van Lore Van Keer:

Ring 2495 €
Ring 3125 €
Oorbellen 2895 €
Ketting 1899 €
Oorbel 995 €

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2024