Paul Delvaux en George Grard opnieuw verenigd

Leestijd: 3 minuten

In tegenstelling tot de surrealistische schilder Paul Delvaux is beeldhouwer George Grard veel minder bekend. Koksijde doet daar iets aan, want het schenkt Grard een vaste tentoonstellingsruimte in het gloednieuwe kunstcentrum ‘Ten Bogaerde’.

Door Pierre Wiame

life-magazineHet is een oud, maar een mooi Belgisch verhaal, want het verenigde jaren geleden twee grote Waalse kunstenaars in het Vlaamse vlakke land en op een steenworp van hun gemeenschappelijke muze: de Noordzee en zijn licht. De beroemde Paul Delvaux, die geboren werd vlakbij Hoei, en de minder bekende George Grard, geboren in Doornik, volgden elk een andere kunstroute. De ene maakte surrealistische schilderijen die wereldfaam genieten. De andere ontwierp sculpturale, monumentale, oogverblindend mooie vrouwen uit gips. Deze beide meesters waren goed vrienden en werden gefascineerd door de rondingen van het vrouwenlichaam. Ze leerden elkaar kennen in Sint-Idesbald waar Grard meer dan 50 jaar zou wonen in een vissershuisje dat de bezieling van de zee in zich droeg. Zij overleden met enkele jaren tussenpauze en lieten voor het nageslacht heel wat emotionele werken achter en sporen van hun verblijf aan de Belgische kust.

life-magazineAls u deze zomer in Koksijde bent, moet u beslist een bezoek brengen aan de twee plekken waar de werken van deze twee grote vrienden staan tentoongesteld. Eerst en vooral aan het Museum Paul Delvaux in Sint-Idesbald, in een typisch huis dat stevig werd uitgebreid om de vruchtbare creativiteit van deze surrealistische meester te kunnen bevatten. Vervolgens enkele kilometers verderop in het gloednieuwe kunstcentrum ‘Ten Bogaerde’, een oude hoeve van de Duinenabdij die teruggaat naar de 12e eeuw. De monumentale abdijschuur, die volledig gerestaureerd werd door de gemeente Koksijde, wordt uitgerust met een gloednieuw kunstcentrum dat op 1 juli de deuren opent.

‘LES PIERRES SAUVAGES’

life-magazineGrard, die reeds zijn eigen museum had in Gijverinkhove (waar zijn monumentale werken te bewonderen zijn), krijgt vanaf nu een eigen permanente exporuimte op de site ‘Ten Bogaerde’. Koksijde zet de liefde voor de zee van deze inwoner van Doornik in de schijnwerpers om tweeërlei redenen. Ten eerste wordt Grard beschouwd als een van de grootste Belgische beeldhouwers. Ten tweede was hij ook een van de grondleggers van de kunstbeweging die bekendstaat als de School van Sint-Idesbald. Deze werd geboren in het huis van George Grard. De school was vooral een plek waar ideeën werd uitgewisseld en daardoor groeide het kleine dorpje tussen de beide wereldoorlogen in al snel uit tot een ontmoetingsplaats van diverse kunstenaars. Er ging dan ook een enorme creativiteit van uit. In dit vakantiehuis werd gebiljart, gedronken en gesurft op een zelfde creatieve golf. Spel en werk gingen er bijna organisch samen. Kunstenaars die samen de confrontatie aangingen met de wereld en die zo uitbundig en dwingend mogelijk het permanente rendez-vous met de horizon beleefden, geknield voor het uitnodigend licht van de Noordzee.

In ‘Ten Bogaerde’, in een plooi tussen duinen en oude stenen, wordt het werk van George Grard permanent tentoongesteld te midden een eerste expo met als titel ‘Les pierres sauvages’. Deze is voorbehouden aan geëngageerde ontwerpers, ruwe, sobere en minimalistische werken.

De tentoonstelling is alle dagen open, behalve op maandag en dinsdag, van 10 tot 17 uur. Toegankelijk van 1 juli tot 31 augustus 2016. Op de Cisterciënzersite van de Duinenabdij, Ten Bogaerdelaan in Koksijde, vindt u ook een gastronomisch restaurant dat in het weekend geopend is. cultuur@koksijde.be


 

 


© Fiftyandme 2024