Intermittent fasting

Waarom het een slecht idee is om juist nu met intermittent fasting te beginnen

Intermittent fasting, oftewel: periodiek vasten. Je hoort het fenomeen steeds vaker. En eerlijk is eerlijk: met die coronakilo’s lijkt het zo’n slecht idee nog niet om eens een poging te wagen aan deze dieethype. Toch is dit eigenlijk juist géén goed moment om te beginnen.

Leestijd: 2 minuten

Intermittent fasting

Intermittent fasting, een vorm van vasten, is een dieet waarbij je in een tijdslot afwisselend wél en een tijdlang níét eet. Dat tijdslot kun je zelf kiezen. Het varieert van een tiental uur per dag tot enkele dagen zonder eten. De populairste manier is de 16/8-regel: dit betekent dat je op een dag acht uur ‘normaal’ eet en de overige zestien uur niks eet. Of die zestien uur ‘s nachts en ‘s ochtends plaatsvindt, of juist ‘s avonds en ‘s nachts, kun je zelf kiezen.

Koffie of sapjes

De opvattingen over intermittent fasting zijn verdeeld. Sommigen zijn van mening dat je in de vastperiode alleen maar water, thee of koffie mag drinken, terwijl anderen (waaronder de Jennifers Aniston en Lopez) ook vloeibaar voedsel zoals verse sapjes toestaan.

Een ingewikkelde theorie zit er niet achter: het is eigenlijk gewoon een calorierestrictie. En minder calorieën zorgt op termijn voor minder lichaamsvet. En dat betekent natuurlijk weer gewichtsverlies. Sommigen vinden vasten eenvoudiger dan diëten. Je hoeft je niet te houden aan allerlei dieetregeltjes, alleen onthouden wanneer je wél en wanneer je níét eet, is voldoende.

Slank lichaam en gezond brein

Maar er zijn meer redenen waarom iedereen – incluis Hollywood – aan het vasten slaat. Naast een slanker lichaam zou het zou een super­boost geven aan je brein en een positief effect hebben op op aandoeningen als reumasuikerziekte en kanker. Óók kan het een positief effect hebben op je immuunsysteem. Echter, kortstondig vasten kan in de beginfase juist het immuunsysteem onderdrukken. En dat is natuurlijk niet heel handig in tijden van een coronavirus.

Vasten vraagt veel energie van je lichaam. Energie die je wellicht nu goed kan gebruiken om je afweer te versterken. Beginnelingen kunnen het intermittent fasting daarom beter even overslaan, maar als je een doorgewinterde vaster bent, kun je gewoon doorgaan.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bronnen:

Pubmed, Gezondheidenwetenschap, NCBI

Beeld:
Shutterstock


© Fiftyandme 2021