vet verbranden

Meer vet verbranden? Neem dit drankje 30 minuten voor je gaat bewegen

Cafeïne is na verschillende onderzoeken effectief gebleken in het verbeteren van je beweging. Klinkt een beetje als een open deur (want: extra energie) maar er is meer.

Leestijd: 2 minuten

Cafeïne

We hebben allereerst niet per se over een kop koffie, maar eerder over cafeïne in het algemeen. Uit onderzoek blijkt dat cafeïne de maximale vetverbranding een boost geeft. Tijdens het onderzoek kregen 15 testpersonen 3mg/kg cafeïne (staat gelijk aan een straffe koffie) een half uur voor ze gingen sporten. En uit de resultaten bleek dat zij aanzienlijk meer vet verbrandden dan zonder.

Kanttekening: het waren dus maar 15 personen. Of het dus voor iedereen zo’n wondermiddel is, kan met zo’n klein aantal niet worden gezegd. Dan moeten we het zelf maar uittesten, nietwaar? Hebben we gelijk een excuus om toch die extra koffie te pakken.

Verhogen energieniveau

Het zwarte goud zou vele voordelen hebben bij het sporten: van het verhogen van energieniveaus tot het mobiliseren van vrij vetzuur. Maar het zwarte brouwsel in plaats van een chemische shake is ook een goed idee vanwege wat er níét inzit.

De maximale vetverbranding na het drinken van een kop koffie zou volgens de onderzoekers het effectiefst zijn bij aerobics of cardio-trainingen. Dat kan zijn: wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen of cardio-oefeningen. Wil je het helemaal goed aanpakken, doe het dan ‘s middags. Dan zijn je vetverbrandingslevels namelijk het hoogst en is het resultaat dus optimaal.

‘T geldt trouwens niet voor een romige kop cappuccino of latte macchiato – we hebben het hier over een straffe, zwarte kop.

Lees ook
6 manieren om je dagelijkse kop koffie supergezond te maken >

Gewichtsverlies

Wil je vet verbranden om gewicht te verliezen? Zorg er dan voor dat je aan het eind van de dag minder calorieën hebt ingenomen dan je effectief hebt verbruikt. Dan zal alleen je lichaam zijn vetreserves aanspreken. De richtlijn hiervoor iets ongeveer 500 kcal minder dan je verbruikt, maar maak het verschil niet te groot. Als je te weinig eet, dan vergroot de kans dat je spiermassa zal afbreken en wordt het lastiger om goede beweging vol te houden.

Wat eten voor de beweging?

Twijfel je nog wat je het beste kunt eten voor het sporten? Kies dan volkoren producten. De complexe koolhydraten geven over langere tijd energie af. Die vind je onder andere in volkoren brood, pasta en zilvervliesrijst, de beste bronnen van duurzame energie. Het is slim om een uur voor je training een wat kleinere maaltijd te kiezen. Wil je een grotere maaltijd? Doe dit dan drie uur voor je workout, zo profiteer je het meest van je energie – en verbrand je dus waarschijnlijk meer vet.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021