pure paaseitejs

Zijn pure paaseitjes gezonder dan melkchocolade varianten?

Zo snel de paaseitjes in je winkelmandje liggen, zo snel verdwijnen ze weer in onze mond. Paaseitjes zijn een heel verleidelijke snack omdat het van die kleine hapjes zijn die je makkelijk tussendoor eet. Maar áls je ze eet, dan kies je best voor de pure variant, toch? Of maakt dat in vergelijking met melkeitjes eigenlijk helemaal niet zoveel uit?

Leestijd: 2 minuten

Calorieën paaseitjes

De paaseitjes liggen weer in de winkel en dus is de verleiding groot om tijdens het doen van boodschappen een zakje (of twee) mee naar huis te nemen. Ziet er ook nog leuk uit op de keukentafel, van die blinkende, gekleurde eitjes in een schaaltje. Maar die verpakkingen zijn best heimelijk: omdat de paaseitjes in allemaal verschillende kleurtjes zijn verpakt en anders smaken, wil je ze eigenlijk allemaal proeven, waardoor je er meer van eet. Zo is een goud papiertje vaak witte chocolade, blauw de melkvariant en rood is vaak puur. Grijp jij het vaakst naar de pure paaseitjes, omdat je denkt dat dit een stuk beter is dan melk (pure chocolade = niet zo slecht, toch?), dan moeten we je misschien teleurstellen:

Kleine paaseitjes

Witte chocolade = +/- 45 kcal per eitje

Melkchocolade = +/- 45 kcal per eitje

Pure chocolade = +/- 40 kcal per eitje

Praliné of nootjes = +/- 52 kcal per eitje

Met likeur = +/- 37 kcal per eitje

Maar pure paaseitjes zijn niet alleen maar slecht…

Chocolade met minimaal 70 procent cacao verlaagt de bloeddruk, verkleint het de kans op hart- en vaatziekten en heeft een gunstig effect op suikerziekte (diabetes type 2). De gezondheidsvoordelen zijn te danken aan de antioxidanten die in cacaopoeder zitten. Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen die afbraakproducten als een soort ‘Pacman’ uit onze cellen afvoeren en schade voorkomen aan onze lichaamscellen. Hoe ouder je wordt, hoe meer afvalstoffen zich in je lichaam ophopen, dus hoe belangrijker antioxidanten zijn.

Chocola bestaat uit cacaopoeder, cacaovet en suiker. Aan melkchocolade wordt nog melkpoeder toegevoegd. De hoeveelheid cacaopoeder (met dus de belangrijke antioxidanten) verschilt per soort chocolade. Zo bevat witte chocolade helemaal geen cacaopoeder, melkchocolade ongeveer 30 procent en puur ongeveer 50 procent. Extra pure chocolade bevat het meeste cacaopoeder: meer dan 70 procent. Extra puur wil je het liefst eten dus, als je nog een beetje van de gezondheidsvoordelen (antioxidanten) wil genieten. Maar de relatief veel calorieën en suikers? Die blijven voor wat ‘t is helaas.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021