overeten voorkomen

8 strategieën om overeten te voorkomen

Éigenlijk zit je zo vol als ‘t maar kan, maar wanneer het dessert op tafel komt heb je opeens weer appetijt. Toch is controle krijgen over je porties de sleutel tot een gebalanceerd dieet. Gebruik de volgende tips en mantra’s bij je volgende lunch, snackmoment of diner en begin vandaag nog bewust te eten.

Leestijd: 2 minuten

Overeten voorkomen

Volgens de laatste cijfers van de World Health Organization zijn wereldwijd zo’n 13 procent van alle volwassenen obees en worstelt maar liefst 39 procent met overgewicht. Wetenschappers hebben nu ontdekt dat een bepaald gebied in onze hersenen ons aanzet tot overeten: de ‘infralimbische cortex’. Wordt dat stukje uitgeschakeld, dan stoppen we ook wanneer we geen trek meer hebben. Door die bevinding zouden ze op termijn een oplossing kunnen creëren om overeten te voorkomen.

Dat is goed nieuws, want zo’n volle, zere buik willen we natuurlijk niet. Bovendien eet je vaak meer calorieën dan je nodig hebt. De volgende trucs kunnen je daar nu alvast bij helpen:

  1. Verander van omgeving. Ga na het eten in de keuken in de living zitten en probeer jezelf bezig te houden met andere dingen. Nog beter is na het eten een wandeling te maken.
  2. Denk in schalen: op 1 heb je enorme honger, bij 10 zit je propvol. Eet alleen als je tussen de 4 en 6 zit op de schaal van trek.
  3. Pak een kleiner bord en vork. Het is makkelijker om geen tweede portie te nemen dan een half bord te laten staan.
  4. Grote kans dat je eigenlijk gewoon dorst hebt. Drink daarom regelmatig en een extra glas een half uurtje voor iedere maaltijd.
  5. Heb je een zak chips gekocht toen je boodschappen deed? Verdeel zodra je thuiskomt de zak in eenpersoonsporties. Hiermee voorkom je dat je ineens een hele zak wegwerkt.
  6. Pepermunt onderdrukt op natuurlijke wijze trek. Kies na het eten voor iets met pepermuntsmaak om je smaakpapillen te neutraliseren en je instincten onder controle te houden.
  7. Leg na elke hap je vork neer. Zo zul je je vanzelf meer bewust zijn van de smaak, geniet je meer en eet je rustiger.
  8. Maak plannen. En dat hoeft helemaal niets speciaals te zijn. Opruimen of je sporttas voor morgen klaarmaken kunnen al voldoende zijn om je op andere gedachten te brengen.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021