oog-yoga

Vermoeide of droge ogen? Probeer eens oog-yoga

Oog-yoga klinkt je vast onbekend in de oren, maar is in feite al eeuwenoud. Het helpt oogspieren scherp te houden, maar ook om je ogen te ontspannen. Interessant voor mensen die de hele dag naar een computer of smartphonescherm kijken.

Leestijd: 2 minuten

Oog-yoga bij vierkante ogen

Staar je dagelijks naar een scherm, dan heb je misschien last van jeukende of droge ogen, hoofdpijn, duizeligheid of zie je dubbel of wazig. Dat komt doordat onze oogspieren veel harder moeten werken als ze naar een scherm staren dan als ze bijvoorbeeld een tekst uit een boek moeten lezen.

Je kunt regelmatig een computerpauze inlassen, maar oog-yoga kan je kijkers ook verlichting geven. Of zelfs je reactietijd versnellen, zoals onderzoek uitwees. Met oog-yoga houd je alle oculaire spieren – spieren die de beweging van het oog reguleren – actief. Eigenlijk is het net als het trainen van ieder andere spier; hoe meer je traint, hoe sterker het wordt.

We geven je twee lesjes oog-yoga, eentje voor in de ochtend, en eentje voordat je gaat slapen. De laatste methode heet Trakata en is de oudste oefening voor de ogen. Het is heel simpel maar heeft groots effect. Je kunt zelf kiezen welke sessie je doet:

In de ochtend

  1. Kijk vijf keer van boven naar beneden. Sluit daarna eenmalig de ogen.
  2. Open ze, en kijk nu vijf keer naar link en rechts. Sluit ze weer.
  3. Open opnieuw, en kijk vijf keer rechtsboven en linksonder. Sluit de ogen.
  4. Open ze en kijk nu vijf keer linksboven en rechtsonder. Sluit ze weer.
  5. Wrijf je palmen over elkaar en leg ze op de gesloten ogen.

Voordat je gaat slapen

  1. Brand een kaars aan en ga er in een comfortabele houding een meter vanaf zitten.
  2. Staar in de vlam totdat je ogen gaan prikken en gaat tranen.
  3. Ga liggen en ontspan voor tien minuten.

Sluit af met palmeren

In beide gevallen sluit je de sessie af met een de ‘palmeer-techniek’. Palmeren is een eeuwenoude yogi techniek die de oogzenuw helpt ontspannen en zicht verbeterd door het af te dekken met onze handen. Onze ogen hebben een donker moment nodig om los te breken van deze constante stress van licht doorheen de dag. Maak hiervoor kuipjes van je handpalmen, plaats ze op de oogkassen en zorg ervoor dat al het licht geblokkeerd is. Laat de donkerte op je inwerken en adem diep en doelbewust om compleet tot rust te komen. Deze oefening doe je voor ten minste twee minuten.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock

Bronnen: Healthline, Pubmed


© Fiftyandme 2022