doemscrollen

Binnenkort ben je minder verslaafd aan je smartphone dankzij deze 3 stappen

Het licht is te fel voor je ogen, je wijsvinger is verkrampt door het gescroll en je hebt zenuwen door alle onrustwekkende nieuwsberichten. Doemscrollen wordt het ook wel genoemd. Het goede nieuws? Je kunt de controle over je smartphone terugkrijgen in drie simpele stappen.

Leestijd: 2 minuten

Doemscrollen

Al dat gestaar naar een gsm-beeldscherm zorgt er volgens onderzoek van de Universiteit van San Diego voor dat mensen minder vaak afspreken, minder seks hebben en vaker eenzaam zijn. Ook hebben de meesten die veelvuldig hun smartphone gebruiken, vaak neerslachtige gevoelens. Oei, al dat gescroll en ontgrendelen lijkt dus misschien nog ongezonder te zijn dan we al dachten – en met een pandemie die zich een weg baant over de hele wereld zal dat er waarschijnlijk niet beter op zijn geworden. Grote kans dat je obsessief refresht om te kijken welke mistroostige breaking berichten er nu weer te lezen zijn. En zo’n quarantaine helpt dan ook niet echt bij dat doemscrollen.

Dus beslissen we er iets aan te doen…

1. Maak social media minder toegankelijk

Het klinkt als een open deur, maar gooi apps als die van Facebook of Instagram van je gsm. Soms heb je namelijk voor je het doorhebt alweer je sociale media geopend. Om voortaan te checken moet je eerst naar de website surfen, waardoor het weer een bewuste keuze wordt.

2. Plan je gebruik

Kies vaste momenten waarop je je gsm niet mag gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld als je de hond gaat uitlaten, tijdens het ontbijt of bijvoorbeeld tijdens een momentje aan de keukentafel met een tas thee. Bepaal ook een tijdslimiet, anders zit je misschien voordat je het weet weer úren te turen.

3. Wees selectief

We lezen veel verontrustende berichten op social media. Kort je je schermtijd in, dan is het ook goed om selectief naar je nieuwsbronnen te kijken. Wil je snel een virusupdate? Bekijk dan niet het ellenlange nieuwsoverzicht op Twitter, maar check een betrouwbare nieuwswebsite of een persconferentie. Zet daarbij de pushberichten van (de meeste) apps uit, en probeer je brein rust te geven door vaker de niet-storen modus in te schakelen.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bronnen:
Healthline

Beeld:
Shutterstock


© Fiftyandme 2022