honger

Gegeten maar nog stééds honger? Dat zou hierdoor kunnen komen

Wanneer anderen op de bank liggen om het eten te laten zakken, eet jij de restjes op terwijl je je afvraagt of er nog een extra dessert komt. Herkenbaar?

Leestijd: 2 minuten

Vaak heb je dan niet echt honger, maar is er iets anders aan de hand.

Je hebt eigenlijk dorst

Het kan zijn dat je hersenen een hongergevoel afgeeft, terwijl het feitelijk snakt naar een glas water. Probeer die dus eerst te drinken wanneer je denkt nog trek te hebben. Grote kans dat je hongergevoel na een paar minuten verdwijnt.

Je hebt een ander ‘soort’ honger

De Amerikaanse arts en mindfulnessleraar Jan Chozen Bays heeft in haar boek over mindful eten een methode uitgelegd om hongergevoel na eten beter te begrijpen. Daarbij worden er zeven soorten honger onderscheiden. De meeste mensen zijn bekend met één daarvan: maaghonger, het knorren van je maag als hij leeg is. Maar er zijn dus meer soorten hongergevoel na het eten, zoals mondhonger (je mond kan nog behoefte hebben aan kauwen) en lichaamshonger (je hebt niet genoeg voedingsstoffen binnengekregen en vraagt hier nog om). De kunst is om inzicht te krijgen in de behoefte en hier doordacht op te reageren.

Je hebt wel gegeten, maar zonder aandacht

Je bent op een feestje, druk in gesprek met vrienden terwijl je ondertussen wat borrelhappen naar binnen werkt. Op zo’n moment registreer je dat eten niet als een maaltijd terwijl het misschien wel hetzelfde aantal calorieën bevat als een volwaardige maaltijd. Onderzoek suggereert dat mensen die afgeleid eten, zich minder vol voelen en een groter verlangen hebben om de hele dag door te eten. Drink je er bij dat feestje nog een glaasje alcohol bij, dan wordt je eetlust bevorderd en je zelfbeheersing onderdrukt – en we weten allemaal waar dat toe leidt: meer snacks.

Je eet ongezonde vetten en snelle koolhydraten

Frieten, wit brood of fastfood mag natuurlijk best op z’n tijd. Maar sta er dan wel bij stil dat je misschien snel na de maaltijd weer honger krijgt. Dit soort maaltijden bestaan namelijk uit snelle koolhydraten, veel ongezonde vetten, weinig vezels en weinig eiwitten. Dé eigenschappen voor je lichaam om snel naar iets voedend te vragen.

Je sport veel

Mensen die veel bewegen hebben vaak meer eetlust en snellere metabolismen. Let wel: low-key cardio kan er voor zorgen dat je hongergevoel onderdrukt wordt, maar wanneer je intensief sport, moet je nu eenmaal de verbrande reserves bijvullen.

En zo voorkom je het

Naast het stilstaan bij deze redenen, kun je nog een paar trucjes toepassen om honger na een maaltijd te voorkomen. Zo geeft langzamer eten je hersenen meer tijd om te beseffen dat je net gegeten hebt en je maag dus vol is, waardoor je minder behoefte krijgt aan een snack. Zorg ook dat je mindful bezig bent met je maaltijd, en bijvoorbeeld niet tussendoor televisie kijkt of de krant leest. Zorg tot slot dat je veelzijdige maaltijden eet om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en minder cravings.

Bronnen:
Healthline
Medical News Today

Beeld:
Shutterstock


© Fiftyandme 2021