Te snelle of te trage transit ?

Moeilijke spijsvertering, opgeblazen gevoel, trage darmwerking, constipatie: met ouder worden treden vaker ongemakken op die zich vaak laten begeleiden door ongemak en pijn: krampen, vermoeidheid, hoofdpijn… Ook een slecht gebit kan een verklaring zijn voor spijsverteringsproblemen. Omdat de voedingsmiddelen minder goed gekauwd worden, kan dit de spijsvetering verlengen.

Leestijd: 2 minuten

Tenzij sprake is van een specifieke pathologie volstaan enkele gezonde levensregels om het darmcomfort te verbeteren. Terwijl men bij een trage darmtransit het gebruik van sommige voedingsmiddelen dient te beperken, verdienen andere dan weer de voorkeur. Vermijd dus al te rijkelijke gerechten met te veel vetten en kruiden, zetmeelrijke voedingsmiddelen (aardappelen, rijst), chocolade en gefermenteerde kazen. Geef veeleer de voorkeur aan vezelrijke producten (verse groenten, fruit, maar ook peulvruchten en volle granen). Deze houden het vocht vast en versnellen de transit.

Drink voldoende

Ideaal is anderhalve tot twee liter vocht per dag. Naar hartenlust te consumeren: water (bij voorkeur rijk aan magnesium), fruitsappen, kruidenthee (paardenbloem, steranijs…). Te vermijden: thee, koffie en zoete of alcoholische dranken. Wees voorzichtig met sap van citrusvruchten voor het ontbijt. Hoewel zij rijk zijn aan vitaminen, zijn ze vaak zeer belastend voor de nuchtere maag.

Ga geregeld sporten

Het is zeer belangrijk om elke dag voldoende beweging te hebben. Een halfuur fysieke activiteit per dag is naar verluidt voldoende om de buikriem te stimuleren en de stress te helpen beheersen, want die speelt een doorslaggevende rol in het slecht functioneren van het spijsverteringsapparaat.

Masseer uw buik

Als de buik gespannen staat of pijnlijk aanvoelt, is een zachte massage de beste oplossing. Doe dit in de richting van de wijzers van een uurwerk en maak gebruik van een plantaardige olie (zoete amandel, abrikoos) waaraan u enkele druppels essentiële oliën hebt toegevoegd, zoals essentiële oliën van tropische Indische basilicum, essentiële olie van ylang ylang en essentiële olie van dragon. Zij brengen al snel verlichting bij krampen en kolieken.

Leg uzelf regelmaat op

Het is belangrijk om rituelen te respecteren. Sla geen maaltijden over, neem uw tijd om rustig te eten, goed te kauwen… Stuk voor stuk gewoonten die een goede spijsvertering bevorderen.

Voorzichtig met laxeermiddelen

Volg de raadgevingen van uw arts met betrekking tot het gebruik van laxeermiddelen, zowel de chemische als degene met een plantaardige basis. Sommige kunnen irriteren en een ontsteking van de darmwand veroorzaken. Het is belangrijk het laxeermiddel te kiezen dat het best bij u past.

Over het algemeen zijn spijsverteringsproblemen van korte duur. Als zij langer aanhouden of uit het niets opkomen, dient u zo snel mogelijk uw arts te raadplegen.