stress en cholesterol

Verlaag je stress en zo ook je cholesterol

Leestijd: 3 minuten

Vanaf je 45ste is het aangeraden om je cholesterol goed te in het oog te houden. Neem dus een gezonde levensstijl aan met een evenwichtige voeding en natuurlijke manieren om meer zen te leven.

In het gevecht tegen cholesterol is evenwichtig eten van fundamenteel belang. Als je elke dag 1,5 à 2,4 g plantensterolen opneemt in je voeding, kan dat je cholesterolgehalte met 7 à 10% doen dalen op 2 à 3 weken. Twee porties Becel ProActiv per dag (= boterhammen) kunnen je cholesterolgehalte al aanzienlijk doen dalen. En drie porties per dag (6 boterhammen) leveren je de optimale hoeveelheid plantensterolen, namelijk 2 à 2,5 gram.

Een gezonde levenswijze houdt ook in dat je stress, waar we allemaal wel eens onder lijden, onder controle houden. Onze prestatiemaatschappij en de snelheid waarmee we leven helpen niet om zen door het leven te gaan. Je professioneel en privéleven op elkaar afstemmen is een dagelijkse strijd. Stress duikt op als je je overweldigd voelt door de omstandigheden en als je er niet in slaagt om de situatie de baas te worden. Ons lichaam reageert daarop door adrenaline en cortisol te produceren, twee hormonen die betrokken zijn bij de productie van cholesterol. Je organisme probeert de schade te herstellen door meer energie te produceren. Maar cortisol activeert de afscheiding van insuline. Als die situatie lang aanhoudt, is dat dus nefast voor de gezondheid van je hart.

We reageren allemaal anders op stressprikkels. De meest voorkomende symptomen zijn problemen met slapen, eetlust en concentratie, angst, snel geïrriteerd zijn, hoofdpijn, … Maar het is moeilijker om te bepalen wat het precies is dat de spanning doet stijgen, tot de emmer overloopt. Om je bewust te worden van de meest stresserende situaties kan je bijvoorbeeld een dagboek bijhouden en er je gevoelens in noteren. Op die manier zal het makkelijker zijn om een paar eenvoudige technieken op het juiste moment toe te passen.

Remedies tegen stress

3734-1273569-10-simpele-fitnessoefeningen-om-thuis-te-doen_870x420

Stress verdwijnt vaak met fysieke activiteiten die je hoofd leeg maken. Heb je het al gemerkt? Als je bent gaan fietsen of een andere sport deed waar je je aandacht bij moet houden, kan je rustiger nadenken dan ervoor. In de herfst zijn de dagen korter maar hullen de bossen zich in gouden kleuren, een ware weldaad voor je ogen. Profiteer van het weekend om een wandeling te maken met het gezin. Het is goed voor je fysiek en mentaal welzijn, het is het ideale manier om te banden aan te halen met je geliefden en je kan je volop laven aan licht en serotonine, het gelukshormoon.

Ontspanningstechnieken zoals yoga en tai chi kunnen ook emotionele en fysieke stresssymptomen verlichten en bieden je de kans om je te concentreren op je lichaam en je ademhaling.

Om je werk- en privéleven beter op elkaar af te stemmen, is het een goed idee om al je taken te plannen in functie van hun dringendheid en belang. Een goede organisatie is de beste remedie tegen stress.

Je leven door een positieve bril bekijken, speelt ook een belangrijke rol, welke druk er op dat moment ook op je schouders ligt.

Jezelf – ondanks alles – de tijd gunnen om een pauze te nemen om je te laten verwennen (een massage, een filmpje meepikken, op restaurant gaan) helpt ook om de dingen te relativeren.

Maar bovenal helpt het om te praten met je familie en vrienden en tijd door te brengen met hen. Dat maakt de zaken meteen minder dramatisch en helpt om afstand te nemen.

Hulpmiddeltjes zoals sigaretten, alcohol en cafeïne geven misschien de indruk dat ze de druk even wegnemen, maar op lange termijn maken ze het alleen maar erger. Een goede reden dus om ervan af te proberen geraken.

Je cholesterol op een duurzame manier doen dalen, is dus niet alleen een kwestie van voeding, levenshygiëne en gezondheid maar dus ook een zaak van emotioneel evenwicht. Een gezond lichaam in een gezonde geest!

www.becel.be


© Fiftyandme 2022