La Boverie: de lucht, de duiven en de Maas

Leestijd: 4 minuten

Het Museum voor Hedendaagse Kunst van Luik opent vandaag de deuren na een grondige renovatie. Wij gingen alvast een kijkje nemen tijdens de verbouwingen.

door SYBILLE WALLEMACQ

kk

Historische site

Het schiereiland La Boverie dankt zijn bestaan aan de aarde die werd afgevoerd toen van 1853 tot 1863 het afwateringskanaal van de Maas werd uitgegraven. Hierdoor kon niet alleen de Maas worden rechtgetrokken, maar het kanaal bood ook oplossingen voor de verschillende vaarproblemen van toen (waterpeil, bochten en meanders…). In 1905 werd het hoofdgebouw van de Wereldtentoonstelling gebouwd door de Belgische architecten Charles-Etienne Soubre en Jean-Laurent Hasse, officiële architecten van de Wereldtentoonstelling. In tegenstelling tot andere tijdelijke bouwwerken was het van meet af aan bedoeld om te blijven staan en een plaats te krijgen in het Luikse patrimonium.
Deze plek is een kleine oase van rust in een dynamische stad. Zij wordt omringd door water en afgeboord met een uitnodigende Franse tuin. Het paleis sloot in 2013 de deuren voor werken en onderging verschillende architecturale verbouwingen met de bedoeling om de open ruimtes uit 1905 te restaureren.

Ricciotti en Hautecler : erkende architecten

imagebDe natuur is alomtegenwoordig voor wie een blik werpt door de vele ramen. De architecten die verantwoordelijk zijn voor de herinrichting tot een internationaal kunstplatform lieten er zich door inspireren en waren evenmin ongevoelig voor de unieke geschiedenis van dit iconisch gebouw. Hun aanpak getuigt dan ook van respect. Dat merk je ook aan het resultaat van hun beider ingrepen. Voor de ene betekende dat de creatie van een nieuwe vleugel die gedomineerd wordt door glas en kolommen en uitkijkt op de Maas. Voor de andere was het de restauratie van het gebouw. Rudy Ricciotti en het bureau pHD (Paul Hautecler en Pascal Dumont) sloegen de handen in elkaar en dienden samen een project in voor de internationale ontwerpwedstrijd. Enerzijds dus een architect uit de Provence die we kennen van het Mucem in Marseille en de afdeling Islamitische kunst in het Parijse Louvre; anderzijds een Luiks partnership onder leiding van Paul Hautecler die prachtig werk afleverde met de restauratie van de Luikse Sint-Bartholomeüskerk en de scenografie van het Grand Curtiusmuseum. Het resultaat is ‘spot on’ en inspirerend. Het is een moderne interpretatie die verwijst naar de industriële, artistieke en technologische geschiedenis van het voormalige prinsbisdom.


© Fiftyandme 2024