Slaapproblemen eenvoudige tips

Last van slaapproblemen? Met déze eenvoudige tips pak je ze aan

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn we actief tijdens onze slaap. Ons lichaam consolideert wat het doorheen de dag heeft opgebouwd, scheidt bepaalde hormonen af en spaart krachten voor de volgende dag. Een tijdelijk of herhaald gebrek aan slaap verstoort het evenwicht van het individu. Gelukkig kan je slaapproblemen verhelpen met enkele eenvoudige tips.

Leestijd: 2 minuten

Slapeloosheid kan zich uiten op verschillende manieren: moeilijk inslapen, te vroeg wakker worden met een totale kortere slaaptijd als gevolg, of een niet-herstellende slaap. Een herstellende slaap, daarentegen, wordt gekenmerkt door de harmonische opeenvolging van een aantal cycli met elk een duur van 90 tot 120 minuten. Het aantal cycli is sterk individueel bepaald en ook de diepte van de slaap evolueert.

De oorzaken van een slechte nachtrust

Ten eerste kunnen chronische factoren zoals reuma, astma of acute toestanden (zoals tandpijn, griep, postoperatieve pijnen, enzovoort) verantwoordelijk zijn voor stoornissen in het slaappatroon. Zodra de toestand weer genormaliseerd is, keert de slaap vanzelf terug.

Ook bepaalde volstrekt goedaardige ademhalingsstoornissen kunnen een herstellende slaap verhinderen. Zo kan een apneu – verschillende keren per nacht en zonder dat je het zelf in de gaten hebt -, ervoor zorgen dat je kort wakker wordt door geniepige, kleine ademstilstanden. Snurken, vooral een probleem bij oudere personen, kan eveneens een oorzaak zijn van vermoeidheid overdag.

Tot slot zijn er factoren als stress, gelukkige of ongelukkige momenten (een verhuizing, een huwelijk, een overlijden) en traumatiserende fasen (een ongeval, een depressie) die de nachtrust grondig in de war kunnen brengen. Bovendien zijn we niet altijd even lief voor ons lichaam: we leggen het een levensritme op dat wordt gekenmerkt door te grote uurverschillen, te zware verantwoordelijkheden, gespannen zenuwen of een te hoge werklast. Allemaal omstandigheden die ons ’s nachts uit onze slaap kunnen houden. Veel mensen hebben overdag onvoldoende tijd, en gebruiken hun nachtelijke uurtjes dan maar om te piekeren en hun problemen op te lossen.

Slaapproblemen: eenvoudige tips

Willen we echt goed slapen en uitgerust aan de volgende dag beginnen, dan moeten we ervoor zorgen dat onze slaapruimte goed verlucht, rustig en niet te warm is, en dat er geen televisie of computer op onze kamer staan, omdat die vaak voor agitatie zorgen. Ons lichaam zelf moet aandachtig zijn voor een aantal factoren die onze nood aan slaap aankondigen – zoals prikkende ogen, geeuwen, enzovoort.

Verder moeten we ons lichaam de gelegenheid geven onze innerlijke temperatuur voldoende te laten dalen. Nadat je intensief hebt gesport (liefst voor 8 uur ’s avonds), neem je best een douche op lichaamstemperatuur en eet je bij voorkeur een lichte maaltijd. Een snelle zoete snack 20 minuten voor het slapengaan is echter ook heilzaam, omdat suiker de secretie van 2 hormonen die betrokken zijn in het slaapproces, bevordert.

Ons lichaam stelt het eveneens op prijs dat we het een vaste uurregeling opleggen, zodat het bepaalde herkenningspunten en een natuurlijk ritme heeft. Zo is lekker lang uitslapen tijdens het weekend verleidelijk voor velen onder ons, maar jammer genoeg niet erg aanbevolen! Een 20 minuten durende siësta daarentegen kan wel wonderen doen om je batterijen weer op te laden. En als je graag veel koffie, thee of cola drinkt, doe je dat best vóór 14 uur zodat de cafeïne je slaap niet negatief kan beïnvloeden. Hetzelfde geldt voor vitamines.

Als al deze tips nog niet volstaan in je zoektocht naar een verkwikkende slaap, dan rest nog de mogelijkheid terug te vallen op een waaier aan ‘zachte’ methoden. Je apotheker zal je advies geven en je helpen kiezen uit kruidenthee’s, capsules op basis van valeriaan, passieflora, linde, meidoorn, spoorelementen (magnesium, mangaan, kobalt) of homeopathische behandelingen die zijn afgestemd op je persoonlijkheid en soms wonderen kunnen verrichten.

Blijven de slaapstoornissen toch nog aanhouden, dan ga je best bij je arts langs.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022