Tristan Philippe

Keramiek: de schoonheid van imperfectie

Leestijd: 3 minuten

Onze crush van de week: keramiek van Tristan Philippe. In een vorig leven was de Fransman die in België woont een van de eerste webdesigners, nu maakt hij prachtig servies voor u, ik en een aantal top-chefs.

Tekst Isabelle Blandiaux

Oneffenheden die het gevolg lijken van de tijd die zijn sporen nalaat. En die van elk voorwerp een uniek stuk maken. Bij het realiseren van zijn keramiek laat Tristan Phillippe zich inspireren door de Japanse filosofie van het wabi-sabi, of de schoonheid van het imperfecte. Hij vormt en vervormt het aardewerk tot alle symmetrie verdwenen is. ‘Alleen de mens creëert perfectie. De natuur geeft schoonheid altijd een patina mee, werkt in op de elementen, dag na dag, jaar na jaar. De Japanners houden van die ruwe, doorleefde kant, die vol leven zit. Zelf wil ik ook geen dingen maken zonder ook maar één foutje. Mijn keramiek moet niet zozeer meesterschap uitstralen, het moet juist veeleer lijken alsof het elk moment uit elkaar kan vallen. Aardewerk bestaat al langer dan het wiel, en ik heb veel zin om de werkmethodes van toen opnieuw toe te passen – om mijn elektrische oven in te ruilen voor een houtvuur.’

Met dank aan YouTube-video’s

life-magazineHet lijkt onwaarschijnlijk als je hem hoort praten, maar de veertiger was een van de eersten die zich bezighielden met webdesign, nog voor het jaar 2000. ‘In het begin vond ik ontwerpen voor het web wel fijn, maar na een tijdje had ik er genoeg van.’ Het was te virtueel, niet fysiek genoeg.
‘Ik heb mijn huis eigenhandig gebouwd. Daarna had ik zin om verder te werken met basismaterialen. Toen ik voor de eerste keer Japans keramiek zag op Pinterest – heel donker (zwart, kastanjebruin of grijs) of net heel licht gekleurd (wit, oranjeachtig, geel) – was ik meteen verkocht. Ik heb twee korte opleidingen gevolgd, maar vooral de video’s van Japanse meesters op YouTube hebben me veel bijgebracht.’

Om zeker te zijn dat het geen gifstoffen bevat, maakt Tristan Philippe zijn email zelf. Hij laat de afwerkingslaag drie keer inbakken in een oven op meer dan 1.000 graden. ‘Ik heb ongeveer 500 testen uitgevoerd voor ik van start ben gegaan. Het was niet specifiek mijn bedoeling om samen te werken met chef-koks. Ik zag keramiek meer als een vorm van kunst – kunstvoorwerpen maken is nog altijd een nevenactiviteit van mij, trouwens. Maar een paar chef-koks van bekende restaurants hebben zelf contact met me opgenomen nadat ze mijn werk hadden gezien op Facebook. Ik probeer me in te leven in hun filosofie en stel dan servies op maat voor dat hen toelaat om nog een stapje verder te gaan in hun creatieve manier van werken.

Verkrijgbaar bij La Forêt by Lucia Esteves (Franz Merjaystraat 156A, 1050 Brussel), Bel’Arte (Vlaamsesteenweg 53, 1000 Brussel), Belge une Fois (Hoogstraat 89, 1000 Brussel), Collectors Gallery (Lebeaustraat 17, 1000 Brussel) en Zen Architecture d’Intérieur (Avenue de Mérode 25-27 in Rixensart).

Tristan Philippe - Life-magazine

www.tristanp.net
www.facebook.com/tristanpceramiste


Artikel gepubliceerd in Psychologies Magazine


© Fiftyandme 2024