‘Dankzij de wetenschap achter emoties weten we wat er gebeurt als we een product aanraken en het op onze huid aanbrengen’, legt Marie-Héloïse Bardel uit, doctor in de psychologie en hoofd van het neurowetenschappelijk lab bij Chanel Parfums Beauté. ‘Chanel heeft al sinds 1993 een afdeling zintuiglijke expertise (Sensory Evaluation Laboratory), wat van het huis een pionier maakt op dit gebied. Die expertise werd ondertussen uitgebreid met een onderzoekslaboratorium over emoties en welzijn in 2009, gebaseerd op technologieën afkomstig uit de neurowetenschappen. Chanel is er namelijk simpelweg van overtuigd dat alle vormen van schoonheid beginnen met je goed voelen. Daarom hebben we besloten om welzijn een centrale rol te geven binnen ons onderzoek zodat we producten kunnen ontwikkelen die voor maximaal plezier en emotie zorgen.’
Wij zijn in Pantin, ten noordoosten van Parijs, waar Gabrielle Chanel in 1924 haar fabriek-laboratorium oprichtte. Een strategische locatie voor het transport van ingrediënten en producten, naast het spoor en een rivier, die nog steeds het kloppende hart is voor al de cosmetica-R&D van het merk met de C’s. De 300 onderzoekers en vakmensen die voor het luxehuis werken zijn ondertussen echter verspreid over vier andere innovatiecentra – in de VS, Japan, Zuid-Korea en China – met als doel schoonheid in al haar vormen zo goed mogelijk te begrijpen. Coco Chanel ontwikkelde vanuit haar intuïtie een globale aanpak, die vandaag nog even visionair blijft. Ook de grafische verpakkingen met hun zuivere lijnen staan nog steeds garant voor dezelfde iconische elegantie. Haar holistische visie, die welzijn, het lichaam in beweging, sport en levensstijl samenbrengt, staat bekend als ‘integratieve beauty’. Wij ontdekten er alles over in de ‘achterkeuken’ waarin het doorgaans nochtans discrete huis ons verwelkomde.
De huid en de hersenen delen dezelfde embryonale oorsprong
Om de positieve of negatieve emoties te detecteren die de verzorgings- en make-upproducten van Chanel oproepen, gebruikt het neurowetenschappelijk lab sinds 2020 headsets met elektroden. Daarmee wordt in real-time op een grafiek uitgezet wat de testpersoon ervaart als hij of zij de cosmetica aanraakt en ziet. Maar wat is een emotie precies? Marie-Héloïse Bardel: ‘We weten allemaal wat een emotie is, maar we kunnen het moeilijk uitleggen. De wetenschappelijke definitie is een onmiddellijke, intense, korte, ongecontroleerde reactie op een stimulus, zoals een geluid, video, dier, product, enz. Dit type reactie kan zich uitdrukken in een verandering in het lichaam: een verhoogde of vertraagde hartslag, zweten, verwijde of verkleinde pupillen… Gedragsveranderingen zoals fronsen of de armen kruisen kunnen worden waargenomen. En ook onze houding geeft onze emoties weer: tevredenheid als we glimlachen, woede als we blozen… Al deze uitingen worden beschreven in de wetenschappelijke literatuur.’ Maar emoties zijn ook nauw verbonden met de huid en kunnen zich via de huid uiten, zoals rode plekken wanneer je boos bent. De reden achter dit verband? ‘De huid en de hersenen delen dezelfde embryonale oorsprong. Tijdens de eerste 25 dagen van de embryonale ontwikkeling delen ze hetzelfde kiemblad, dat zich vervolgens opsplitst in een huiddeel en een deel met het zenuwstelsel. Daarom is er zo’n sterke link tussen onze hersenen, en dus onze emoties, en onze huid. Net daarom is Chanel zo geïnteresseerd in het bestuderen van deze relatie’, aldus de doctor in de psychologie.
Onze perceptie van een verzorging via de tast- en de reukzin vereist de gelijktijdige activering van 10.000 miljard hersenverbindingen om de informatie te verwerken die wordt doorgegeven door de vele onderhuidse zenuwen en de ongeveer 400 reukreceptoren. ‘Deze enorme hoeveelheid informatie wordt gedecodeerd in minder dan 600 milliseconden. Dat is minder tijd dan het duurt voordat een voorwerp dat ik loslaat op de grond valt’, legt het hoofd van het neurowetenschappelijk lab van Chanel Parfums Beauté uit. ‘Daarom is het belangrijk om met de juiste instrumenten te werken. We gebruiken een elektro-encefalogram via een headset met elektroden die wordt aangesloten op een apparaat. Dat helpt ons de gebieden in de hersenen te identificeren die geactiveerd worden of de frequenties te analyseren die door de hersenen worden uitgezonden om zo de gevoelde emoties te begrijpen. Die emoties fluctueren enorm, waardoor we rekening houden met de gemiddelde emotionele dynamiek bij contact met een product om het zintuiglijke aspect te gaan verfijnen. Belangrijk, want de herhaling van positieve emoties die worden gevoeld bij het aanbrengen van een verzorging helpt om het algehele welzijn te verbeteren. Wij stellen welzijn in dienst van zichtbare resultaten op de huid.’
Celveroudering begrijpen om beter ouder te worden
De textuur van de verzorgingsproducten van Chanel wordt ontwikkeld door een afdeling wetenschappers die voor elke crème, serum en lotion een uniek zintuiglijk kader creëren. Deze formules worden geëvalueerd op zintuiglijkheid door een panel van experts (die 130 uur training hebben gevolgd). Zij zijn gespecialiseerd in het herkennen van criteria zoals vloeibaarheid, stevigheid, absorptiesnelheid en het gevoel van het product over de huid. Plezier is zeker de garantie voor een unieke, exclusieve en mogelijk verslavende ervaring bij het aanbrengen van het product, maar het is de alchemie van de actieve ingrediënten waardoor de huid zich gaat regenereren en haar soepelheid en uitstraling terugkrijgt. Chanel voert al 30 jaar onderzoek naar huidveroudering. Sinds de laatste tien jaar richt het zich op het overbrengen van medische kennis over veroudering naar cosmetica. ‘We krijgen allemaal te maken met “senescentie”, oftewel het biologische verouderingsproces’, legt Youcef Ben Khalifa, hoofd Beauty and Performance Research, uit. ‘Ons organisme en onze huid bestaan uit cellen die zich ongeveer 50 keer delen. Aan het einde van deze cyclus worden deze cellen op natuurlijke wijze geëlimineerd en vervangen door jongere cellen. Na verloop van tijd stoppen sommige cellen echter met zich te delen zonder te worden vervangen. Daardoor verliezen ze hun vitaliteit en worden ze senescent. Er zijn twee soorten celveroudering: de replicatieve, als gevolg van het natuurlijke verouderingsproces, maar ook de variant die gelinkt is aan omgevingsfactoren zoals stress, levensstijl, vervuiling, UV-stralen, enz.’
Dankzij een samenwerking met de Universiteit van Wenen konden modellen van de senescente huid gereconstrueerd worden om het effect van de actieve ingrediënten te testen. De ingrediënten in het Extrait de Nuit uit de premium regenererende Sublimage-lijn richten zich op alle stadia van celveroudering: vanilla planifolia (Madagaskar), voorkomt dat cellen senescent worden, terwijl swertia chirata (Bhutan) een dubbele werking heeft. Zo vermindert het de afgifte van ontstekingsmediatoren in het tweede stadium, maar werkt het ook in op senescente cellen die al in de huid aanwezig zijn als onderdeel van het derde stadium.
Zintuiglijkheid, welzijn, efficiëntie
Als baanbrekend cosmeticamerk dat heerlijk geparfumeerde, weldadige huidverzorgingsproducten aanbiedt in de apotheek (zoals de Huile Prodigieuse uit 1991, de bestseller) heeft Nuxe in het verleden al het gevoel van welzijn na het aanbrengen van haar producten geanalyseerd. Ingrid Pernet, de Scientific Communications Manager, herinnert zich dat ‘voor de lancering van een eerdere lijn, Nuxuriance Gold, een neurowetenschappelijke studie was gevoerd die aantoonde dat het gebruik ervan gedurende een jaar vrouwen een beter gevoel gaf over hun zelfbeeld. Het sensoriële aspect staat centraal bij Nuxe omdat we geloven dat als vrouwen hun crème met plezier aanbrengen, ze hem ‘s ochtends en ‘s avonds zullen gebruiken, waardoor hun ritueel meer resultaat zal opleveren. We hebben een 15-tal mensen opgeleid in zintuiglijke analyse, wat betekent dat ze texturen kunnen testen tijdens de formulering. Zij geven het aan als de textuur te lopend of net te plakkerig is, of ze goed intrekt of niet. Dit panel van experts begeleidt ons bij het aanpassen van de formules, om ze zo aangenaam mogelijk te maken met behoud van hun actieve ingrediënten. Uiteindelijk is het altijd Aliza Jabès, de oprichtster van het merk, die de texturen en geuren goedkeurt. We werken met Franse parfumeurs van verschillende huizen, met zeer strenge guidelines: zo hebben we bovenop de officiële voorschriften een lijst met ingrediënten die we niet in onze producten willen om geen intolerantie uit te lokken. Geur bouwt loyaliteit op. Het wekt emotie en soms zelfs verslaving op.’
De nieuwe Nuxuriance Ultra Alfa (3R)-lijn, met zijn duidelijk aanwezige geur van oranjebloesem, framboos en sandelhout, werkt als een synergie van drie ingrediënten: vernieuwend organisch alfalfa-extract, hyaluronzuur met een laag moleculair gewicht om de steunvezels van de huid te regenereren en daglelie-extract met antioxiderende en antiglycatiewerking. Zij binden de strijd aan met retinol, de ster van de antiverouderingscosmetica, die echter een net iets te radicale werking heeft. ‘Retinol is een synthetisch ingrediënt dat zeer efficiënt is, maar het heeft ook als effect dat het de huid uit balans brengt’, merkt Ingrid Pernet op. ‘Daarom moet het gebruik ervan worden opgebouwd, wordt het afgeraden voor zwangere vrouwen en mag het alleen ‘s avonds worden aangebracht omdat het fotosensibiliserend werkt. Het past dus helemaal niet in onze natuurlijke aanpak. In plaats daarvan geven we de voorkeur aan combinaties van natuurlijke ingrediënten die werken op de homeostase. Dat is het biologische evenwicht tussen de huidcellen die zich vermenigvuldigen en aan de oppervlakte worden geëlimineerd als ze te oud worden. Het is een constant proces, maar wel een dat goed in balans moet zijn. Voordat we de regenererende synergie van deze drie natuurlijke ingrediënten in de Nuxuriance Ultra Alfa (3 R) huidverzorgingsproducten vonden, hebben we er meer dan 100 geanalyseerd en 250 formules getest.’
Dit artikel, en zoveel meer, ontdek je in de lente-editie van Fifty & Me Magazine, dat nu in de winkel ligt. Haal ‘m nu of abonneer.
De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.