Yoga : 10 verschillende soorten op een rijtje

Yoga is ideaal om te herbronnen of om een fysieke hobby (her)op te starten. Wie deze fysieke activiteit uit het verre oosten toepast, traint niet alleen zijn lichaam maar ook zijn geest.

Gepubliceerd op:

Leestijd: 3 minuten

Yoga is een discipline met heel wat gezichten. Meer nog dan een fysieke activiteit is het ook een echte filosofie, een weg naar deugdzaamheid die zich opent voor elk van ons. Het beoefenen van een aangepaste vorm kan de regenererende eigenschappen van het lichaam opwekken en zorgen voor extra vitale energie, een beter fysiek gevoel en een positievere kijk op het leven.

Yoga onder het vergrootglas

Hoewel er een ruime waaier aan yogatoepassingen bestaat, beperkt men zich in het Verre Oosten heel vaak tot twee of drie verschillende methodes. Niettemin bestaat er een specifieke vormen voor elk verlangen en voor eenieders persoonlijkheid; een yoga die gericht is op ontspanning, meer uithouding, slanker worden, pijn verlichten of plezier maken. Vandaar dat u hierna een overzicht vindt van de bekendste yogapraktijken. We nodig u uit om te mediteren over de diverse karakteristieken en vervolgens uw chakra’s te openen.

Hatha Yoga

Hatha yoga is de meest verspreide yoga in het Verre Oosten. Het is gebaseerd op houdingen (asana’s), ademhaling (pranayama) en relaxatie (Nidra yoga). Deze versie laat zich makkelijk beoefenen en is ideaal om het lichaam en de geest in alle rust te ontspannen, met name dankzij de beroemde lotushouding.
Pluspunten: een betere concentratie en vitaliteit dankzij een betere controle en het verlengen van de ademhaling.
Voor wie: voor de beginner. Dit is de makkelijkste methode om zich te initiëren in deze zen discipline en het is een onmisbare basis om andere yogatypes te beoefenen.

Bikram yoga

Bikram yoga bestaat uit een opeenvolging van 26 lichaamshoudingen die gericht zijn op het opwarmen en stretchen van de spieren, de ligamenten en de gewrichten. Dit gebeurt in een hete kamer met een temperatuur van ongeveer 40° C.
Pluspunten: versterkt spieren en ligamenten, voert giftige stoffen af.
Voor wie: voor iedereen, op voorwaarde dat men geen specifieke gezondheidsproblemen heeft. Door de hitte is dit inderdaad af te raden voor iedereen die kampt met cardiovasculaire aandoeningen of arteriële problemen.

Acrobatisch

Astanga yoga, een klassieke vorm van yoga, baseert zich op opeenvolgende reeksen die de ademhaling en de beweging proberen te synchroniseren. De lichaamshoudingen zijn zeer dynamisch. Zij volgen elkaar in snel tempo op en zijn gericht op het verhogen van de lenigheid.
Pluspunten: spierversterkend, lenigheid en antistress.
Voor wie: voor iedereen die over een goede uithouding beschikt en een ‘wellnessactiviteit’ wil combineren met een stevige inspanning.

Stilistisch

Kundalini yoga combineert welomschreven houdingen, opeenvolgende reeksen, ademhalingsoefeningen en mantra’s (gezangen) waarbij het werk vooral op de wervelkolom is gericht.
Pluspunten: een betere zelfkennis.
Voor wie: vooral voor mensen met een zekere yoga-ervaring.

Modern

Power yoga, een recentere oosterse vorm, concentreert zich voornamelijk op de lichaamshoudingen. Het is zeer dynamisch, tot zelfs atletisch, en zet hierdoor vaak de ademhaling aan het werk.
Pluspunten: spierversterkend, gevoel van welzijn op lichamelijk en psychologisch vlak.
Voor wie: voor al wie een ‘modernere’ vorm van het traditionele yoga wil beoefenen.

Choreografisch

Vinyasa yoga is een dynamische vorm van yoga gebaseerd op opeenvolgende bewegingen en vaste houdingen. Door de bewegingen en de aangenomen houdingen lijkt dit bij momenten een beetje op dansen.
Pluspunten: lenigheid, stabiliteit en lichaamsharmonie.
Voor wie: voor zij die liever wat meer inspanningen willen leveren en willen werken op het uitlijnen van het lichaam.

Zwaar

Lyengar yoga is een intense en zware versie van de traditionele yoga. Er wordt bijzonder veel aandacht besteed aan het uitlijnen van de lichaamsdelen en de precieze opeenvolging van de lichaamshoudingen.
Pluspunten: werken op het uitlijnen van het lichaam, de bloedsomloop en de concentratie.
Voor wie: vooral bestemd voor dynamische personen met een goede basisconditie.

Meer in de diepte

Yin yoga vraagt veel lenigheid en zet de bindweefsels aan het werk om zodoende de energie beter te helpen verdelen. Het is zeer intens en vereist soms dat men onbeweeglijk blijft in weinig comfortabele posities teneinde het volle bewustzijn te boosten. Deze passieve, zachte, trage yoga helpt om de ‘mentale’ druk en de fysieke spanningen helemaal los te laten.
Pluspunten: verbetering van de flexibiliteit en de lenigheid, een verbeterde concentratie en een betere introspectie.
Voor wie: zij die graag in alle rust werken, zonder stress en op zoek zijn naar relaxatie.

Doelgericht

Anusara yoga zet de borst, de schouders en bovenste deel van de rug aan het werk. Deze vorm van yoga lijkt vrij goed op Hatha yoga, maar is veel fysieker en vraagt om een bepaalde instelling die aansluit bij de grondbeginselen van de filosofie en het uitlijnen van het lichaam.
Pluspunten: antistress actie en het gevoel van welzijn en levensvreugde.
Voor wie: zij die de weldaden willen voelen van de toepassing voor zowel de binnen- als de buitenkant van hun lichaam.

Zen

Vishranta yoga is gebaseerd op een opeenvolging van eenvoudige, herstellende en versterkende lichaamshoudingen. Dit helpt om alles te ontspannen en zich bewust te zijn van de ademhaling en de lichamelijke ervaringen. Hier wordt niet gezweet, maar er wordt gestreefd naar een echt welzijn op de lange termijn en naar een echte oplossing tegen stress.
Pluspunten: gevoel van welzijn en afbouwen van stress, relaxatie.
Voor wie: voor iedereen die in de eerste plaats op zoek is naar ontspanning.

Door het aanleren van de vele posities en de ademhalingstechnieken versterkt u de spieren van uw lichaam en slaagt u er in om alle spanningsknopen los te maken. Beetje bij beetje boekt u de eerste resultaten en wordt yoga een echt plezier. Wacht niet langer en kies voor de ‘zen attitude’.
Belgische Yogafederatie: www.yogafederatie.be