wakker voor wekker

Wakker voor de wekker afgaat? Dit is de reden

Je kijkt op de klok wanneer je wakker wordt maar hoeft er eigenlijk pas veel later uit. De één vindt dat plezant (want: extra lange dag), de ander die misschien heel vroeg moet opstaan en iedere minuut slaap goud waard vindt, niet. Er lijken meerdere redenen te zijn waarom je ‘te vroeg’ wakker wordt.

Leestijd: 2 minuten

Wakker voor de wekker

De eerste reden is vanzelfsprekend: je hebt gewoon een hele goede nachtrust gehad en je lichaam is klaar voor de dag. Natuurlijk wakker worden is ook gezonder omdat je je lichaam en hersenen de cyclus laat afmaken voordat je weer fris aan de dag begint. Uit jezelf wakker worden heeft als voordeel dat je niet te maken krijgt met de nare gevolgen van te weinig slaap, die je vaak wel ervaart als je wakker schrikt van je wekker. En, ervan uitgaande dat je niet hebt liggen draaien en woelen, lijkt vroeg wakker worden erop te wijzen dat je geen ‘slaapschuld’ hebt, een constant tekort aan slaap.

Toch kan het ook minder positief zijn: je kunt last hebben van een onregelmatige nachtrust. Ook tijdens onze remslaap, de periode waarin we het diepst slapen, zijn onze hersenen heel actief en kan je nachtrust gemakkelijk verstoord worden door dingen als omgevingsgeluid en fel licht. In dat geval word je waarschijnlijk alleen maar heel moe wakker (wat overigens ook door deze andere redenen kan komen).

Jezelf trainen

Ben je niet zo’n vaste slaper, dan kan het verstandig zijn om jezelf te trainen vroeg wakker te worden (ja, dat kan dus!). Hoe je dat het beste kunt doen? Simpel: ga op tijd naar bed en kom erachter hoeveel slaap je nodig hebt. Het is daarbij belangrijk dat je een paar uur voordat je gaat slapen je technologische apparaten weglegt. Dat zou je biologische klok in de war kunnen brengen: door dit licht denkt je hoofd dat het nog dag is, waardoor je langer wakker bent dan je misschien zou willen.

Regelmaat is daarbij ook van belang: als je de ene avond om 21:00 uur naar bed gaat, werkt het niet bevorderlijk als je de volgende dag om 02:00 uur gaat slapen. Probeer hier een goed ritme in te vinden en een vast schema aan te houden. Daardoor zal je brein op den duur als een interne klok fungeren, maar dan zonder de vervelende ringtone van je wekker.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021