toch moe

Genoeg geslapen, toch moe: dit is er aan de hand

Je slaapt elke nacht netjes zes, zeven of acht uur, duikt op tijd je bed in en bent iedere ochtend op hetzelfde tijdstip weer uit de veren. En tóch word je de volgende ochtend moe en lusteloos wakker. Wat is er aan de hand?

Leestijd: 2 minuten

Behalve dat je een bepaald aantal uren slaapt, heb je ook te maken met slaapkwaliteit voor een goede nachtrust. We weten immers allemaal dat je een minder goede nachtrust hebt als je voor het slapengaan nog op je telefoon kijkt of als je cafeïne of alcohol drinkt. Maar er zijn meer oorzaken waarom je toch moe kunt zijn:

Je slaapcyclus is niet optimaal

Natuurlijk verschilt het aantal uren slaap per persoon: anderen kunnen genoeg hebben aan zes uur horizontaal in bed doorbrengen, terwijl jij misschien wel véél meer uren op één oor moet liggen. Maar zelfs wanneer je voor jouw doen ‘genoeg’ hebt geslapen, word je niet uitgerust wakker als je de slaapcycli niet optimaal meepakt. Elke slaapcyclus duurt tussen de 75 en 90 minuten. Daarin vinden fases plaats van non-remslaap naar remslaap en alles daartussen. Worden je slaapcycli verstoord? Dan kan dat een te hoog level cortisol (stresshormoon) opleveren of een instabiele bloedsuikerspiegel (jep, vandaar ook die eetbuien na een slechte nacht). En dat zorgt er op hun beurt weer voor dat je niet diep genoeg in slaap geraakt of juist té diep.

Je hebt een tekort aan magnesium

Je eet genoeg groente en fruit en let op een goede verhouding van vetten, eiwitten en koolhydraten. Toch is er een grote kans dat je, net als de gemiddelde vrouw, wat tekortkomt in je dagelijkse behoefte aan magnesium. Dat mineraal is verantwoordelijk voor meer dan driehonderd processen in je lijf die je energiek houden. Heb je een tekort, dan zijn er dus driehonderd processen die je lichaam niet optimaal kan uitvoeren. Het is daarom belangrijk om je magnesium op peil te houden door extra bananen, noten, zilvervliesrijst te eten óf door magnesiumsupplementen te slikken.

Je snackt de verkeerde dingen voor het slapengaan

We weten: niets verleidelijker dan een date op de late avond met Netflix en wat snacks. Alleen kunnen deze snacks (en schermtijd uiteraard) invloed hebben op je slaapkwaliteit. Zoute snacks zouden je hersenen weer activeren en voor een onrustige nacht kunnen zorgen, terwijl een paar blokjes kaas of een handje noten juist voor een goede nachtrust zouden zorgen. Gelukkig zijn snacks voor het slapengaan dus niet helemaal uit den boze.

Je beweegt niet voldoende

Je zou het niet direct verwachten, maar met voldoende beweging bouw je als het ware energie op. Je laadt jezelf, de cellen in je lijf, letterlijk op. Maar dit betekent helaas niet dat een uurtje sporten op het einde van een rustige dag een actieve levensstijl inhoudt. Nee, daarvoor zou je juist je dag regelmatig moeten onderbreken met beweging. Kom zoveel mogelijk achter je bureau vandaan; ga een rondje wandelen tijdens de lunchpauze, staand werken of doe misschien zelfs een paar jumping jacks. Bewegen geeft je hormonen en neurotransmitters een boost, wat zorgt voor meer energie en dus een minder vermoeid gevoel.

Je hebt te veel stress

Bestaan jouw dagen uit een aaneenschakeling van to do’s, terwijl je tegelijk duizend ballen in de lucht probeert te houden? Dan zou stress zomaar de boosdoener van je powernap kunnen zijn. Stress zorgt voor een verhoogd level cortisol en andere stresshormonen waardoor je glucoselevel wordt verhoogd. In plaats van jezelf op te lappen met koffie of suiker, is het belangrijk om stress te verminderen en je rust te pakken. Mediteren, yoga, ademhalingsoefeningen, het is maar wat bij jou voor een stabieler energielevel zorgt (en dus uiteindelijk een heerlijke nachtrust!).

Bronnen:
Science alert
Active Health

Beeld:
Shutterstock


© Fiftyandme 2021