misselijk wakker worden

De mogelijke oorzaken van misselijk wakker worden

Sta je ‘s ochtends op met een misselijk gevoel, en wordt dat bij het zien of ruiken van een ontbijt alleen maar erger? Dan kun je last hebben van ochtendmisselijkheid. Wat kan er – naast zwanger zijn of een kater – aan de hand zijn?

Leestijd: 2 minuten

1. Hormonen

Veel vrouwen in de overgang worden misselijk wakker. Eigenlijk is dat net als een zwangerschap. Vaak komt het in periodes: het kan zijn dat je je een paar dagen misselijk voelt en dat het dan weer weken wegblijft. Als je denkt dat hormonen de boosdoener zijn, is het slim om dit met je huisarts te overleggen. Hij of zij kan dan met je kijken naar een eventuele oplossing.

2. Brandend maagzuur

Als je ‘s ochtends de indruk van een indigestie krijgt, kan dat komen omdat je een aantal uur gelegen hebt. Dan kan het overtollig maagzuur makkelijker terugvloeien in de slokdarm dan wanneer je rechtop staat of neerzit. Naast indigestie of brandend maagzuur dat het veroorzaakt, kan het ook voor onder andere voor keelpijn en een vervelende hoest zorgen.

3. Bepaald eten

Laat kaas, rood vlees en gefrituurde snacks de uren voor de nacht begint staan. Later op de avond een zware maaltijd eten kan zorgen voor onrustige darmen, waardoor je misselijk wakker kan worden. Zeker als je voedselallergieën hebt of gevoelig reageert op voedsel kan je hier last van hebben. Zorg in plaats daarvan voor een goede balans van macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en eet voldoende groenten. De vezels zullen je helpen om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Lees ook
5 signalen dat je te veel cafeïne hebt gehad >

4. Of net helemaal niet eten

Vooral als je veel uur achter elkaar geslapen hebt, kan het zijn dat je bloedsuikerspiegel iets te ver gezakt is, wat de nodige gevolgen met zich meebrengt. Je kunt je duizelig voelen maar ook heel misselijk zijn. De oplossing? Toch gewoon ontbijten.

5. Stress

Ook dit heeft weer te maken met hormonen. Wanneer je stress hebt, laat je lichaam hormonen en chemicaliën los die je spijsvertering kunnen beïnvloeden. Het enige wat hierbij helpt is het reduceren van stress. Dat is niet alleen belangrijk om ochtendmisselijkheid tegen ta gaan, maar het is ook beter voor je algemene gezondheid.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021