white noise

Wat is white noise en slaap je er echt beter door?

Witte ruis, ook wel white noise genoemd, zorgt wellicht ook bij jou voor een prettig retourtje dromenland.

Leestijd: 2 minuten

Kalmerend effect

Een kleine flashback naar vroeger. Naar de tijd dat de televisie nog weleens stoorde en je een ruis hoorde. Dát geluid zou een positieve invloed kunnen hebben op je gemoedstoestand. Kun je je nu waarschijnlijk niet helemaal inbeelden, maar we leggen uit:

White noise combineert de geluiden van verschillende frequenties en heeft een kalmerend effect. Het wordt bijvoorbeeld ingezet bij onrustige baby’s of bij concentratieproblemen. Het is een constant, monotoon geluid, zoals een airco die zachtjes blaast of de chauffage die zoemt. Is het namelijk te stil om je heen, dan is de kans aanwezig dat je slaap snel verstoord wordt. Een onregelmatig geluid zoals een waterkraan die druppelt of auto’s die voorbij rijden kunnen tijdens de stilte voor verstoring zorgen. Bij white noise wordt er een geluid gegenereerd die zich verspreid over een grote schaal aan frequenties. Dit geluid overmeestert de kleine geluidjes die je hoort waardoor je niet alleen sneller in slaap zou vallen en beter in slaap blijft, maar ook kan dergelijke afleiding voorkomen dat je gaat piekeren.

Werkzaamheid

Tegenwoordig bestaan er wel tig apps en afspeellijsten met white noise die beweren je concentratie en nachtrust te verbeteren. Maar werken die ook echt?

Eigenlijk is dat subjectief. Sommigen hebben er baat bij, voor anderen is het enerverend. Ongeveer zoals alle trucjes om in slaap te vallen dus: mediteren, een slaapverhaal beluisteren of ASMR voor het slapen is voor iedereen anders. Ook zal je deze slaaptruc tijd moeten geven. Conditionering en gewenning spelen een grote rol. Pas na een paar weken iedere dag proberen kun je concluderen of white noise voor jou werkt. Mensen hebben vaak te hoge verwachtingen wat juist voor druk kan zorgen. Daarbij wordt er gesteld dat er meer onderzoek nodig is, ook over de mogelijke nevenwerkingen op de slaapkwaliteit en het gehoor.

Relaxatie-oefeningen en rustige ademhalingsoefeningen kunnen soms meer helpen om in slaap te komen dan een soms ergerlijk monotoon geluid. Test het vooral uit, want ook dát verschilt weer van persoon tot persoon.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld:
Shutterstock


© Fiftyandme 2021