Wil je meer energie? Dan is hormoonyoga en yoga nidra misschien iets voor jou

Heb jij soms ook het gevoel dat een winterslaap je deugd zou doen ? Dat is ook zo. Met de kou, de natuur en je lichaam je aan om het rustiger aan te doen, maar wie doet dat ook ? Wij geven je tips om je energievoorraad weer aan te vullen. Door de juiste vorm van yoga te kiezen bijvoorbeeld !

Leestijd: 2 minuten

HORMOONYOGA om je hormoonbalans te herstellen

Als je je fit wilt voelen, is het van belang dat je hormonen goed functioneren. Heb je last van burnout, slapeloosheid, een trage schildklier, een onregelmatige cyclus … dan is de kans groot dat je hormonen uit balans zijn. Een steeds vaker voorkomend gegeven dat niet hoeft te verbazen: niet alleen nemen veel vrouwen al vanaf erg jonge leeftijd de pil (als voorbehoedmiddel of tegen acne) of hormoonpreparaten tijdens de overgang, ook in het dagelijks leven worden we in toenemende mate blootgesteld aan hormoonverstorende stoffen, zoals plastics, schoonmaakmiddelen of toegevoegde stoffen in onze voeding.

Gelukkig kan er via yoga, een eeuwenoud onderdeel van de Indische ayurvedische gezondheidsleer, een en ander hersteld worden. De Braziliaanse filosofe, psychologe en yogatherapeute Dinah Rodrigues (90) stelde een yogareeks samen die direct inwerkt op de eierstokken, schildklier, hypofyse en bijnieren. Dertig jaar later weet ze dat dat ook een gunstig effect heeft op pms, verminderde vruchtbaarheid, onregelmatige cyclus, cysten, trage schildklier Hormoonyoga (re)activeert je hormonen, regelt je cyclus, vermindert hormonale klachten en geeft je de vitaliteit om je potentieel te leven, want als je hormoonbalans optimaal is, voel je je fit, energiek en zelfverzekerd. De set bestaat uit een aantal poses samen met ademhalings- en visualisatietechnieken, zegt docente kundalini- en hormoonyoga Ineke Van Nieuwenhove. Moeilijk is de set niet, maar je moet hem wel precies uitvoeren wil je effect. Wie met klachten zit, moet de set vier keer per week doen. Maar al tijdens het aanleren hoor ik van veel vrouwen dat ze zich vrolijk en energiek voelen na de les. De set is een echte opkikker!

YOGA NIDRA om beter te slapen

Vier op de tien Belgen heeft slaapproblemen, zeggen cijfers van CM. Geen wonder dat we zo moe zijn. Slecht slapen kan vele oorzaken hebben, maar het kan ook liggen aan een onvermogen om diep te ontspannen. In dat geval kan yoga nidra helpen: het kalmeert het zenuwstelsel, helpt je mentale focus te verscherpen, verbetert je algemeen welzijn en verhoogt ook de kwaliteit van je slaap.

Yoga nidra betekent letterlijk ‘slaap van de yogi’s’, vaak toegepast als op zichzelf staande ontspanningstechniek. Volgens aanhangers staat een halfuur nidra yoga gelijk aan enkele uren slaap, wat het belang van gewoon slapen natuurlijk niet wegneemt. Nidra is een bewustzijnstoestand, geen slaap op zich. Een gewone les hatha yoga eindigt meestal met een relaxatiemoment in savasana (lijkhouding), maar yoga nidra gaat verder dan dat. De oefeningen (een combinatie van lichamelijke bewustwordings- en ontspanningstechnieken, ademhalingstechnieken, lichte yogaoefeningen en visualisatie) brengen je in een diepe relaxatie en ontspanning. Doe je die oefeningen voor het slapengaan, dan zal je veel gemakkelijker wegglijden in een diepe, kwalitatieve slaap en voel je je bij het wakker worden fris en uitgeslapen.

De meeste mensen geven als feedback dat ze zich zalig voelen, dat ze daarna heerlijk geslapen hebben of na lang weer gedroomd hebben en dat het weldoende effect dagenlang geduurd heeft, zegt yogadocente Peggy Schollaert. Als je yoga nidra goed beoefent, voel je je achteraf vol energie, vult Sophie Claeys, oprichtster van The Yoga Bar, aan. Samen met haar zus Catherine Claeys, psychologe, burn-outcoach en yogi, werkt zij overigens een programma uit om mensen met burn-out te begeleiding aan de hand van burn-outcoachingtechnieken in combinatie met yogatechnieken, onder andere yoga nidra.

Meer info: Sophie Claes van The Yoga Bar geeft een opbouwende reeks van 3 lessen yoga nidra op 9, 16 en 23 februari (Merchtem) van 19u tot 20.15 uur (de laatste avond met live tanpura-muziek), check: www.theyogabar.be.


Artikel verschenen in Psychologies Magazine