hooikoorts tips

Hooikoorts: 6 tips om het gesnotter te verminderen

Behalve dat onuitstaanbare jeuk, benauwdheid en een loopneus door hooikoorts erg vervelend is, is het in tijden van het coronavirus ook niet erg handig. Wat kun je ertegen doen?

Leestijd: 2 minuten

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is in feite een allergische reactie op stuifmeel dat zich door de lucht verspreidt. Het afweersysteem van ons lichaam reageert op die pollen door antistoffen aan te maken. Er zijn verschillende soorten pollen van bomen, grassen en kruiden waar je allergisch voor kunt zijn; het kan dus goed dat jij nu al last heeft, terwijl je buurvrouw op het einde van de zomer pas begint te snotteren.

Ook de symptomen lopen uiteen. Je kunt last krijgen van een loopneus of een verstopte neus, niesbuien of jeuk (bijvoorbeeld aan je ogen). Verder krijgen sommige mensen last van een kriebelhoest, astmaklachten, vermoeidheid of hoofdpijn.

Je op ieder moment een allergie ontwikkelen. Dit heeft aan de ene kant te maken met een aanwezige gevoeligheid en aan de andere kant met de blootstelling aan een bepaald allergeen. In het lichaam kan een systeem worden geactiveerd door herhaaldelijk contact met dezelfde stoffen waar een aanwezige gevoeligheid voor is.

Naast immuuntherapie en medicatie (antihistaminica) zijn er gelukkig ook een paar middeltjes die de klachten kunnen verlichten:

1. Vermijd pollen

We trappen af met een misschien vanzelfsprekende tip: mijd de pollen. Dat zal in steden makkelijker gaan omdat de concentratie pollen in de lucht tot vijf keer lager is dan op het platteland. Ook op winderige dagen blijf je beter binnen, want dan verspreidt het stuifmeel zich makkelijk.

2. Dagelijks honing

Dagelijks een paar theelepels honing eten verhoogt de weerbaarheid tegen stuifmeel. En dan vooral die van je lokale imker, omdat die de pollen uit jouw omgeving bevat.

3. Lucht je huis

Regen kan een groot deel van het stuifmeel wegspoelen. Verlucht je huis dan ook na regen of juist in de ochtend wanneer er minder stuifmeel in de lucht is. Houd ramen en deuren in de namiddag gesloten. Stofzuig regelmatig met een stofzuiger met goede filters om de concentratie stuifmeel in huis laag te houden.

Stuifmeel gaat trouwens vooral in je haren en kleren zitten; douche daarom regelmatig en kleed je bij voorkeur enkel in de badkamer om.

4. Eet meer rode ajuin, appels en look

Rode ui, appels en look bevatten een grote hoeveelheid quercetine, dat is een stof die een allergische reactie op de pollen blokkeert en ontstekingsreacties in de luchtwegen vermindert. Ook regelmatig een tas groene thee drinken helpt.

5. Wrijf niet

Hoe verleidelijk het ook is: wrijf niet in je ogen. Het stuifmeel op je ogen en aan je handen verspreidt dan alleen maar verder. Wat wel? Gebruik een nat washandje om je ogen schoon te houden. Er zijn ook oogdruppels te koop die brandende ogen kalmeren.

6. Kus veel

Volgens Japanse onderzoekers is een tijdje kussen met je lief een goede manier om klachten van hooikoorts te verminderen. Ze ontdekten dat bij hooikoorts-patiënten de productie van de stof histamine in het lichaam aanzienlijk afneemt na een half uurtje kussen. Histamine veroorzaakt niezen, een loopneus en tranende ogen. Ha!

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021